Arla bliver medejer af Brasiliens største mejeri

Arla opruster i Brasilien og er netop blevet medejer af landets største mejeri, Vigor. Målet er på kort sigt via partnerens distributionskanaler at eksportere Arla-produkter til Brasilien for omkring 200 mio. kr. årligt.

Foto: SCANPIX DENMARK
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Først indrykning i Kina, så Afrika og nu Sydamerika. Den skandinaviske mejerigigant, Arla Foods, overraskede fredag med meddelelsen om, at selskabet er blevet medejer af Brasiliens største mejeri, Vigor, der sælger for 6,2 milliarder kr. om året, og som har 6.000 ansatte og 14 mejerier.

Arla og Vigor har siden 1986 samarbejdet i joint venturet Dan Vigor, som i 2013 omsatte for 268 mio. kr. Arlas ejerandel af joint venturet er nu konverteret til en ejerandel i Vigor på otte procent. Arla Foods skruer dermed op for satsningen i Brasilien, der ventes at kunne blive ét af selskabets nye vækstmarkeder.

»Den nye aftale med Vigor svarer til den aftale, vi har med Mengniu i Kina. Vigor er en af Brasiliens førende mejeriproducenter med et omfattende distributionsnetværk. Vi har haft et fantastisk samarbejde, så det er et naturligt skridt for os at bygge videre på partnerskabet og derved opnå en større andel af det store markedspotentiale i Brasilien«, siger Finn Hansen, som har ansvaret for Arlas internationale markeder.

Vigor er børsnoteret i Brasilien og den totale markedsværdi var fredag formiddag 2,8 milliarder kr. Med otte procent af aktierne i Vigor, får Arla et medlem med stemmeret og en observatør i Vigors bestyrelse.

Latinamerika er et vækstområde, som Arla det seneste år har haft strategisk fokus på. Brasilien er både Latinamerikas største marked og verdens fjerdestørste mejerimarked med en samlet årlig vækst på fem procent. Med en befolkning på 200 millioner kr. og en voksende middelklasse, der efterspørger mejeriprodukter, er Brasilien ifølge direktør Finn Hansen et land med et stort potentiale.

Arla har en ambition om sætte skub i eksporten af europæiske mejeriprodukter til Brasilien, der i stigende grad efterspørger importerede mejeriprodukter. Det er samme mønster, som man ser i bl.a. Kina, hvor Arla i 2017 venter at eksportere for 3,5 milliarder kr. til.

»Brasilien er et attraktivt marked for mejeriprodukter, specielt for brands inden for ost og smør. Vi ser store muligheder for sammen med Vigor at skabe en førende position for vores globale brands, Arla, Lurpak og Castello,« siger Steffen Andersen, der har ansvaret for Arlas værdimarkeder.

Et led i aftalen med Vigor er at etablere en forretning i Vigor, der bliver styret af en en dansk forretningschef, som Arla allerede har udpeget. Forretningens fokus bliver udelukkende markedsføring og salg af Arlas produkter og brands, som det brasilianske mejeriselskab distribuerer.

»Vi skal i gang med at bygge eksporten til Brasilien op, for den kommer ikke lige fra den ene dag til den anden. Men vores ambition er om tre år af afsætte 5.000 ton ost og smør på omkring 200 mio. kr. til Brasilien,« siger direktør Finn Hansen.

Så set i forhold til Arla ambition om en eksport på 3,5 milliarder til Kina i 2017 er den ventede omsætning i Brasilien forholdsvis beskeden.

Men koncernen har fart på for tiden. Arla vil købe det børsnoterede egyptiske mejeri Arab Dairy Products Company, der ligger lidt uden for millionbyen Kairo. Tidligere på måneden afgav Arla har givet et ikke-bindende bud på mejeriet, der kan gøre Arla til en stor spiller i landet.