Arla: Billig mælk er supermarkedernes trækplaster

Den seneste tids faldende fødevarepriser er især slået igennem på mælkepriserne, der siden 2008 er styrtdykket. Udsigten til højere fødevarepriser kan betyde bedre tider for nogle landmænd, mener ekspert.

Foto: Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mælk er et af de dagligvareprodukter, der for alvor er faldet i pris. Billig mælk er et af de vigtigste våben i supermarkedernes kamp om kunderne, siger Arlas kommunikationschef Astrid Gade Nielsen.

”I dag har Aldi helsidesannoncer i flere dagblade, hvor de sænker prisen på mælk – også økologisk mælk – til under fem kroner. Det er et eksempel på, at mælk er blevet brugt som slagvare, når butikkerne kæmper om kunder. Jeg har ikke set økologisk mælk til priser under fem kroner før”, siger hun.

De lave priser, kan mærkes på indtjeningen.

”Vi er et andelsselskab, som ejes af landmænd, som også er leverandører til virksomheden. Vores evne til at skabe et godt resultat afhænger af at skabe et godt resultat til vores ejere, og det kniber det med i øjeblikket. Avancen er ikke så god, som den har været, og det mærker landmændene på pengepungen”, siger hun.

Mellem 30 og 40 pct. af det mælk, Arla sælger, er for øjeblikket er billigmælk. Om mælkepriserne nu har nået lavpunktet, kan kommunikationschefen ikke sige, men de lave priser afspejler, at mælk er en vare, der er følsom i forhold til konjunkturerne.

Måske bedre tider for landmændene
Udsigten til stigende fødevarepriser kan betyde bedre tider for nogle landmænd, selvom det vil påvirke landmændene vidt forskelligt, siger Leif Nielsen, cheføkonom i Landbrug og Fødevarer.

"Hvis landmændene bruger råvarene til at fodre dyr med, betyder stigende priser stigende omkostninger. Sælger landmanden derimod produkter, betyder det stigende indtægter, hvis priserne stiger", siger han.

Udviklingen kan ifølge Leif Nielsen betyde, at landmændenes røde tal kan forvandles til sorte. Han understreger dog, at markedet er præget af ekstrem usikkerhed i øjeblikket og at det smitter af på forudsigelserne.