Arbejdsbilen til fritidsbrug

De private er begyndt at melde sig under pickup-fanen hos forhandlerne rundt om i landet. Men det er stadig en arbejdsbil, der kun så småt er ved at blive »privatiseret«

Efter afgiften blev forhøjet i april, har der været dødvande på firehjulsmarkedet. Køberne er blevet skræmt af de nye priser, men så småt er de begyndt at få øjnene op for SUVens åbne alternativ, pickup trucken.

»Det er stadig rimeligt nyt. Folk har ligget i dvale hen over sommeren, men nu er det begyndt så småt. Og der vil være masser af mennesker, der kigger den vej. Campingvognene bliver større og større, og snart er der ikke noget almindeligt køretøj, der kan trække dem. Fritidsmennesker bliver der også flere af, folk der gerne vil ud og opleve noget og ikke vil lade sig begrænse af terrænet.«

Peter Monk er adm. direktør hos Monk Biler – autoriseret Toyota-forhandler, fabrikatet bag det engelske bilprogram »Top Gears« foretrukne offroad arbejdshest, en Hilux.

Hans forretning har netop pimpet den nye Hilux op til reklamebrug for at imødekomme en stigende interesse fra privatbrugerne. Det åbne lad er blevet lukket med en spoilerbeklædt »Sport-cap«, trinbræt er monteret på siderne, og anlægget har fået et par ekstra watt. Umiddelbart er det svært at se, at den primært skulle være et arbejdsredskab. Lige indtil du drejer nøglen i tændingen, og den brummende dieselmotor sender dig tilbage på byggepladsen.

»Det er jo en bil, der er bygget til at kunne arbejde hårdt. Og komforten er ikke helt den samme, som i de andre firehjulstrækkere. Det er en bil til dem, der har behov for at skulle trække et eller andet – i arbejdssammenhænge eller privat.«

Modefænomener
Hvorvidt pickuppen lige frem går hen og bliver en modebil på niveau med SUVen, tør Peter Monk ikke gisne om. Camping-, båd-, og hestefolket bliver der formentlig nok flere af blandt kunderne. Men om butikken bliver fyldt med drenge og piger med behov for store armbevægelser, afhænger meget af tidens trend. Og den går lidt i den modsatte retning.

»Det sker jo noget med moden nu. Der kommer en tendens til, at folk gerne vil sende et andet signal, forstået på den måde, at der er kommet en antiholdning til den slags biler inde i byen. Folk synes ikke helt i samme grad, at de er specielt seje, når de kører rundt og fylder i de små gader inde ved cafeerne. Det er nok den grønne bølge, der er på vej.«

Peter Monk er ikke pessimist, og det kan naturligvis også være, at »bigger is better« holder ved lidt endnu.

»Der er jo stadig dem, der bare synes det er fedt at have en rå bil. En bil, der ikke ligner alle de andres.«

Og det er også klart det behov, producenterne forsøger at imødekomme med de nye pickup trucks. Der er sket meget, siden den første Hilux rullede ud fra samlebåndet i Japan. Arbejdshesten er blevet til en »show-hest«.

Fra SUV til pickup retur
Listen for ekstraudstyr til Hiluxen fylder to hele sider med små bogstaver. Og flere ting springer i øjnene på den, der leder efter udstyr til det arbejdende folk: Monteringssæt til cykler, ski og surfbræt, kølertaske og børnesikkerhedsudstyr er vel næppe blandt Jens Hansens første prioriteter, når han skal køre hegnspæle ud til hestefolden.

»Det er stadig en arbejdsbil, men der er sket rigtig meget. Pickuppen er blevet mere sofistikeret. Mere rå. Og den har fået flere muligheder. Det er selvfølgelig også noget med at prøve at skabe et behov hos privatbrugeren. Og være i stand til at imødekomme det behov.«

Og hvis du er en af dem, der går og ærgrer dig over, at du ikke nåede at købe en SUV til den lave afgift, har Peter Monk en pickup-løsning lige ved hånden.

»I princippet kan du jo bare putte en hardtop på. Du kan få en i bilens farve, som er en lille smule højere end taget. Og så ligner den nærmest en SUV.«

Mulighederne er mange, uanset om du er til to eller fire sæder, åbent eller lukket lad, store eller små hjul, grøn eller rød. I USA er pickup trucken et transportmiddel for både land- og byboere. Og lige nu vil også danskerne have store biler.

»Sådan vil det være et stykke tid. Og så vil det nok skifte, så det i stedet bliver mode at have en bil, der kører langt på literen.«