Arbejdernes Landsbank slår storbanker på kundeloyalitet

Modsat mange af sine større konkurrenter har Arbejdernes Landsbank, der er landets syvende største bank, valgt at holde fast i sine lokale filialer.

Foto: Brian Bergmann. Arbejdernes Landsbank
Læs mere
Fold sammen

Når det drejer sig om kundernes tilfredshed og loyalitet, ser strategien ud til at virke. Her uddeler Arbejdernes Landsbank ifølge en undersøgelse fra Loyalty Group tæsk til konkurrenterne.

Det skriver Børsen.

Ifølge forretningschef i Arbejdernes Landsbank, Jesper Nielsen, er strategien et helt bevidst valg for netop at være tæt på kunderne. Banken har i 2015 åbnet to nye filialer, hvor Danske Bank og Nordea til sammenligning hver har sløjfet ti.

- For os er det en prioriteret strategisk beslutning at holde fast i filialnettet. Vi oplever, at kunderne værdsætter, at vi er til stede på den måde, og at man kan komme ned ansigt til ansigt. Det er et bevidst valg, som, vi bliver bekræftet i, er rigtigt, siger Jesper Nielsen til Børsen.

I den modsatte ende af skalaen i Loyalty Group's undersøgelse ligger de store banker Danske Bank og Nordea med førstnævnte, der dog i år har forbedret sig med 15,9 pct., som bundskraber. Netop størrelsen kan muligvis være et problem i forhold til kundetilfredsheden hos storbankerne, mener Mikkel Korntved, der er administrerende direktør i Loyalty Group.

- På trods af at Danske Bank og Nordea taler meget om kundefokus, er det utvivlsomt her, kunderne føler sig mindst genkendt og anerkendt. De er et lille tandhjul i en meget stor maskine, siger Mikkel Korntved til Børsen.