Arabiske banker mangler arbejdskraft

Mens de europæiske banker skærer ned, er problemet for de arabiske, hvordan de kan tiltrække medarbejdere nok.

Arabiske banker ser en kæmpe udfordring i at tiltrække medarbejdere de kommende år. Her er det handlere på Børsen i Kuwait City. Arkivfoto. Fold sammen
Læs mere
Foto: YASSER AL-ZAYYAT
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mens de europæiske banker skærer ind til benet og fyrer finansfolk i tusindvis, er problemet vendt på hovedet i den arabiske del af finansverdenen.

Her nævner 58 procent af bankerne i regionen, manglen på kompetent arbejdskraft som den allerstørste udfordring i de kommende år.

Det viser en interview-undersøgelse, som konsulenthuset Accenture har lavet med topdirektører i de 47 største banker i Bahrain, Qatar, Oman, Kuwait, Saudi Arabien og De Forenende Arabiske Emirater.

De konkluderer, at et stramt arbejdsmarked i kombination med ny regulering og højere kundeforventninger vil begynde at gøre rigtig ondt på sektoren, når vi når til 2015.

”Der sker i disse år en hastig udvikling på både den samfundsmæssige og teknologiske front i de arabiske lande. Det betyder både, at der både kommer en række nye kunder, og at disse kunder stiller nogle andre krav, end bankerne har været vant til,” siger Nicolai Hesdorf, partner hos Accenture.

Det er især væksten inden for telekommunikation, finans og turisme, der skaber en bredere kundebase for bankerne herunder små- og mellemstore virksomheder, som ikke tidligere har fyldt meget i bankernes forretninger.

Også unge og kvinder udgør et stadigt vigtigere kundesegment efterhånden som opnår bedre uddannelse og højere beskæftigelse.Den generelle usikkerhed i verdensøkonomien gør kun sektorens udfordringer mere presserende.

"Med den fortsatte systemiske risko fra verdensøkonomien, er det endnu vigtigere at sikre en stærk, konkurrencedygtig position," lyder det i rapporten.

Vejen frem er at udvikle bankernes HR-afdelinger og i højere grad fokuserer på læring og medarbejderudvikling som supplement til bonus- og resultatorientering, lyder konklusionen..