Apple siger OK til at blokere annoncer i apps

For første gang tillader Apple muligheden for at spærre for annoncer, der dukker op på iPhone-skærmen i forskellige applikationer.

Foto: JONATHAN ALCORN. iPhone-ejere vil nu - med Apples velsignelse - kunne hente en app, der blokerer for, at andre apps kan vise reklamer på skærmen. Arkivfoto: Jonathan Alcorn, Reuters/Scanpix
Læs mere
Fold sammen

Apple har godkendt den første applikation, som gør det muligt at blokere annoncer i andre apps på en iPhone og dermed gøre livet surere for de nærmeste konkurrenter, Google og Facebook.

For nylig tillod Apple annonceblokeringsværktøjer i sin Safari-browser, så man kunne bortskrælle annoncer, når man gik på nettet. Nu har appen »Been Choice«  fået det blå stempel og dermed adgangskortet til Apples App Store-netbutik. Been Choice blokerer for annoncer i almindelige apps - også i Apples egen, nye News-app, skriver den britiske finansavis Financial Times.

Det risler koldt ned ad ryggen

Beslutningen får det til at risle koldt ned ad ryggen på annoncører og reklamebureauer, som lever af de bunker af oplysninger om brugerne og deres vaner, som annoncerne er med til at samle ind - ud over, hvad de rent faktisk sælger. Analyseselskabet eMarketer anslår, at der i år på verdensplan vil blive brugt 458 milliarder kroner (69 milliarder dollars) på mobilannoncering.

Annonceblokering har i mange år været muligt på PCer, hvor man installerer et tilføjelsesprogram i sin foretrukne browser, f.eks. Firefox, Chrome, Opera eller Internet Explorer. Herefter bliver annoncerne skrællet fra, så man slet ikke ser dem og dermed heller ikke bruger af sit dataabonnement til at hente dem, endsige blive sporet af annoncørerne. Blokeringen er for mange et selvforsvar mod de stadig mere påtrængende annoncer.

En nylig opgørelse anslår, at 200 millioner allerede benytter sig af annonceblokering, men hidtil har man ikke kunnet spærre for annoncerne i mobilapplikationerne, medmindre man direkte brød ind i telefonens styresystem og ændrede på grundlæggende opsætninger.

»Farligt område«

Annoncørerne er til gengæld ikke spor begejstrede for tendensen.

»Vi er på vej ind på farligt område. Hvis app-udviklere ikke kan tjene penge, vil det blive et selvmål,« siger Ciaran O'Kane, administrerende direktør for Exchange Wire, som analyserer digitale medier.

Been Choice vil tilbyde brugerne at betale dem 20 dollars om måneden, hvis de alligevel vil tillade, at annoncer bliver vist, eller at få en del af den værdi, som deres data skabes. Installerer man Been Choice, oprettes der en krypteret forbindelse mellem telefonen og Been Choice, som filtrerer annoncerne væk og tilsvarende kan spærre for, at visse brugerdata overhovedet bliver samlet ind.

Apple lever mestendels af indtægterne fra sit hardwaresalg. To tredjedele af omsætningen kommer fra iPhone-salget, og derfor vil annonceblokeringen ikke ramme Apple selv i noget større omfang. Derimod vil det gå hårdt ud over Google, Facebook m.fl., som lever af at sælge annoncer.

Apple-topchef: Det gør vi ikke

Apples topchef, Tim Cook, har mange gange tidligere kritiseret sine konkurrenter for at lade hånt om folks ret til beskyttelse af privatlivet, selv om Apple også møder kritik fra borgerrettighedsorganisationer for at stykke nøjagtige billeder af deres brugere sammen.

»Vi indsamler ikke en masse af dine data og forstår hver en detalje i dit liv. Det er ikke den forretning, vi driver,« har Tim Cook så sent som for en uge siden sagt i et radioprogram.