Apple, Samsung og Microsoft satser milliarder på julesalg

De tre store smartphone- og tablet-producenter Microsoft, Apple og Samsung planlægger et reklamefremstød i gigantisk skala.

Julen kommer til at stå i smartphonens og tavle-PCens tegn, hvis det står til tre af de absolut største på markedet. Fold sammen
Læs mere
Foto: LEE JAE-WON

Analytikere forudser, at selskaberne vil bruge 5 mia. dollar (28,8 mia. kroner) på en snestorm af reklamer, der skal få forbrugerne til at gå på elektronikshopping i december måned. Det skriver The Guardian.

Kampen om forbrugerne begyndte allerede denne weekend, hvor Microsoft forberedte den største produkt lancering i selskabets levetid. Softwaregiganten har anslået afsat mellem 8,6 mia. kr. til 10,4 mia. kr. til lanceringen af Windows 8, der ifølge analytikeren Robert Enderle "er på en skala, du ikke ser uden for præsidentvalget ".

Microsoft har altid været pompøs, når det kommer til reklamer, men bliver nu indhentet af yngre digitale giganter såsom Google, der har vokset sig rig på kliks, links og image.

Årsrapporter for otte af de største teknologiske annoncører, fra chipproducenten Intel til Sony, Samsung, Nokia, Google og Apple, viser, at de til sammen spenderede op mod 86,4 mia. kr. på at promovere sig selv.

- Halvanden milliard dollar til promovering af Windows 8 lyder som en masse penge, men inden for rammerne af disse selskaber synes det rimeligt og hensigtsmæssigt. Microsoft er nødt til at kommunikere en grundlæggende ændring af deres platform, som er enormt strategisk vigtigt for dem, når de skal frem med deres forretning inden for mobiltelefoni, siger analytiker Benedics Evans fra analysehuset Enders Analyse til The Guardian.

Og Apple vil ikke være langt bagefter. Dens forbrug på promovering er fordoblet fra 2,9 mia. kr. i 2009 til 5,4 mia. kr. sidste år, og i kvartalet, der indbefatter julen, vil man se den globale udrulning af iPhone 5, den nye iPad, og den angiveligt nært forestående lancering af iPad mini.

- Vi har fået et hidtil uset antal væsentlige lanceringer fra store globale aktører i en kort periode og kombinationen af disse tre ting vil skabe en tsunami af reklamer. Det vil blive det største kvartal, vi nogensinde har set. Den grad af engagement, hver af disse spillere er villige til at sætte bag en mobillancering, viser, hvor værdifuldt det kan være, hvis de gør det rigtigt, siger mobilspecialist Shaun Collins fra CCS Insight.