Apple sagsøges for tvangslukning af iPhones

Australske myndigheder kræver millionerstatning til hver eneste iPhone- og iPad-bruger, som oplevede, at Apple tvangslukkede deres udstyr, fordi det var blevet repareret uden for en Apple-butik.

Foto: © Michaela Rehle / Reuters. Hvis man havde sendt sin iPhone til reparation hos andre end Apple, sørgede en Apple-softwareopdatering for, at ens telefon blev tvangslukket, og Apple frasagde sig at ville reparere den gratis. Arkivfoto: Michaela Rehle, Reuters/Scanpix
Læs mere
Fold sammen

Apple bliver nu sagsøgt af de australske myndigheder for at have installeret software, som tvangslukker iPhone-telefoner og iPad-tavle-PCer, som har været til service i butikker, som ikke har en aftale med Apple.

Den australske konkurrence- og forbrugerkommission (ACCC) trækker den amerikanske gigant i retten for med vilje at gøre livet surt for folk, der har betalt store summer for at købe Apple-udstyr gennem »falsk, misvisende eller svigefuld tolkning« af kundernes rettigheder. Apple anklages for at overtræde den australske købelov ved at sørge for, at iPhone-telefonerne og iPad-tavle-PCerne enten tvangslukker eller viser en »Fejl 53« og derpå fortæller brugerne, at Apple ikke vil reparere deres udstyr gratis, fordi det tidligere har været i hænderne på ikke-Apple-autoriserede serviceværksteder, skriver den amerikanske finansavis Wall Street Journal.

This template (BMExternalArticleBundle:Content\ExternalArticle:Embedded/small.html.twig) should be overridden!

Krav om millionerstatning

Reparationerne har typisk været skærme, der var gået i stykker eller var knust.

»Fejl 53«-beskeden dukkede op hos folk mellem september 2014 og februar 2016, efter at de havde opdateret deres Apple-udstyr til nyeste udgave af mobilstyresystemet iOS. Apple siger selv, at det var en smutter, fordi fejlmeldingen skulle bruges under tests på fabrikkerne, og at den oprindelig var tiltænkt at skulle beskytte udstyret mod, at falske fingeraftrykslæsere blev anvendt.

Apple har derfor undskyldt for miseren.

Men den forklaring og undskyldning er myndighederne ikke tilfreds med. Der skal penge på bordet til alle dem, der er blevet berørt, og derfor har ACCC krævet op til 1,1 millioner australske dollars (5,8 millioner danske kroner) i erstatning pr. hændelse. Det bliver op til retten at afgøre, hvor mange hændelser der har været.

Loven gælder også for Apple

ACCCs direktør, Rod Sims, understreger, at sagen er principiel og handler om Apples generelle holdning til, at folk skal betale for reparationer af udstyret inden for garantiperioden, hvis det undervejs har været efterset af en tredjepart, hvor det ofte er billigere end hos Apple. Han siger samtidig til avisen, at der ikke er andre producenter, som opfører sig på samme måde.

»Garantien forsvinder ikke, fordi en kunde får sin vare repareret hos en tredjepart. Vi ønsker, at producenterne forstår dette, og vi ønsker, at forbrugerne ved det,« siger Rod Sims til Wall Street Journal.

Apple har tidligere fået en bøde på 2,25 millioner australske dollars for falsk markedsføring i landet. I 2012 reklamerede Apple med, at den dengang nye iPad både kunne bruges på trådløse net og 4G-nettet, men den kunne ikke bruges på de 4G-mobilfrekvenser, som Australien anvender.

Også i Danmark er der ballade med Apple. Forbrugerrådet Tænk har anmeldt Apple til forbrugerombudsmanden, fordi Apple stadig ikke giver folk en fabriksny telefon, når deres iPhone skal byttes. Det blev Apple ellers dømt til at skulle gøre, da Retten i Glostrup i december afgjorde den første sag af sin art.

Apple er verdens mest værdifulde virksomhed. I oktober-december lød overskuddet på 17,9 milliarder dollars eller 124,7 milliarder danske kroner. Det svarer til 1,35 milliarder kroner om dagen i overskud.