Apple sælger bedst pr. kvadratmeter

Den amerikanske iPhone-gigant Apple har den højeste omsætning pr. kvadratmeter i USA og ligger dermed foran smykkefirmaet Tiffany & Co.

Apples butikker er den mest produktive butikskæde i USA målt på omsætning pr. kvadratmeter. Fold sammen
Læs mere
Foto: PHILIPPE LOPEZ
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Apple udnytter sine butiksarealer bedre end smykkekæden Tiffany & Co. og modehuset Michael Kors. Det viser en ny undersøgelse, der slår fast, at den bedste måde at udnytte butiksarealerne på er at sælge dyre produkter, som kunderne kun lejlighedsvis køber. Det skriver Financial Times.

Apples butikker registrerede et salg pr. kvadratmeter på 6.050 dollars for de 12 måneder, der løb fra juni 2011 til juni 2012. Dermed er iPhone-gigantens salg pr. kvadratmeter langt foran de næste på listen, der tæller Tiffany & Co. og Lululemon Athletica, der sælger træningstøj til yogaudøvere.

Apples produktivitet er mere end dobbelt så stort som Tiffany & Co., der som de næste på listen havde et salg pr. kvadratmeter på 3.017 dollars, mens Lululemon kommer ind på en tredjeplads med 1.936 dollars.

Detaileksperter er splittede over, hvor meget af succesen og den høje omsætning pr. kvadratmeter, der kommer fra virksomhedens strømlinede design og de engagerede butiksansatte, og hvor meget der kommer fra den enorme popularitet, som Apple mærket i sig selv har opnået.

På en fjerde- og femteplads over de mest produktive butikker kommer Coach, en taskeforhandler med et salg pr. kvadratmeter på 1.871 dollars og modefirmaet Michael Kors med 1.431 dollars pr. kvadratmeter.

Hernæst kommer Select Comfort, der ejer butikker Sleep Number, som sælger eksklusive madrasser, der kan koste op til flere tusinde dollars for en enkelt.

Alle ligger de dog langt fra Apple, der har fået pladsen som den mest produktive butikskæde i USA. Virksomheden sagde selv, at den gennemsnitlige omsætning pr. butik steg 19 procent sidste år.

Apple har samlet 394 butikker verden over, fordelt på 14 lande. Heraf ligger 250 af dem i USA.