Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Antallet af mobilspil er nemlig blevet fordoblet på et år, mens salget af spilkonsoller er gået tilbage.
At der udvikles nye mobilspil er i og for sig godt nok, og branchen erkender også, at det er her, det største potentiale ligger.
Det, der vækker bekymring, er, at mange mobilspil er gratis. Og det er Apples skyld, lyder det.
Apple har nemlig sat sig godt og grundig på mobilspil med deres iPhone, iPod Touch og ikke mindst App Store, hvor der i dag findes tusindvis af gratis eller næsten gratis mobilspil. Det kan traditionelle spilproducenter som Nintendo, Sony og Microsoft ikke hamle op med til deres spilkonsoller, hvor et spil typisk koster fra mindst et par hundrede kroner.
Kræver radikale ændringer
Kilder i branchen siger til New York Times, at Nintendo, Sony og Microsoft er nødt til at lave radikale forretningsmodeller og fokusere mere på software frem for hardware. Det er nemlig langt billigere og lettere at udvikle spil til for eksempel iPhone end til PlayStation3 og XBox.
Desuden skal det gøres langt lettere for brugerne at downloade spil.
I sidste uge meldte Nintendo ud, at de godt kunne finde på at gøre Wii-konsollen 20 procent billigere for at være mere konkurrencedygtige på et presset marked.