Apple poster flere milliarder i nye gadgets

Ni milliarder kroner alene i andet kvartal har Apple brugt på forskning og udvikling i nye produkter. Tirsdag tog Apple et nyt patent på »et elektronisk armbånd«.

Apples topchef Tim Cook har sat ekstra kog i afdelingen for research og udvikling, viser tal i Apples kvartalsregnskab. Fold sammen
Læs mere
Foto: GLENN CHAPMAN
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Rygterne om nye Apple-produkter svirrer mere eller mindre konstant, men tirssdagens kvartalsregnskab satte ekstra gang i spekulationerne om forestående nye lanceringer fra den amerikanske teknologigigant.

I Apples regnskab fremgår det, at udgifterne til forskning og udvikling er 36 procent højere i regnskabsperiodens tredje kvartal sammenlignet med samme periode det foregående år, og den massive stigning på netop denne post kan være et tegn på, at noget stort er undervejs.

Udgifterne til forskning og udvikling beløber sig i tredje kvartal til 1,6 milliarder dollar, svarende til 8,9 milliarder kroner, hvilket er det højeste niveau på den post siden 2006.

Netop i 2006 var der grund til, at Apple havde skruet op for budgettet for udvikling. Der var en ny game-changer på vej til forbrugerne i form af virksomhedens allerførste iPhone, som blev lanceret i 2007.

Flere amerikanske medier har spekuleret i, at det næste banebrydende produkt fra Apple bliver noget, man kan tage på - altså noget i stil med et ur, hvor man blandt andet kan holde styr på sin fysiske aktivitet. Det er dog ifølge rygterne usandsynligt, at produktet kommer til at få det ellers nærliggende navn iWatch.

Financial Times skriver, at Apple tirsdag fik patent for »et elektronisk armbånd« med navnet iTime. Avisen skriver dog, at det navn heller ikke virker overbevisende for et produkt, der kan meget mere end at fortælle, hvad klokken er.



Walt Piecyk, research-analytiker hos BTIG, siger til Financial Times, at »alle kigger efter tegn i regnskabet,« som indikerer, hvad der kommer fra Apples hånd i år.

Men selv om Apple lader op til en ny produktserie, viser tallene fra det netop offentliggjorte regnskab, at nye produktlinjer ikke nødvendigvis er nøglen til evig vækst. Mens Apple stadig tjener mere på iPhone, går det knap så godt med salget af iPad, som faldt med 8 procent i perioden til 5,9 milliarder kroner, svarende til 32,7 milliarder kroner.

Det tal skuffer dog ikke Apples administrerende direktør, Tim Cook.

»IPad-salget mødte vores forventninger, men vi er klar over, det ikke mødte mange af jeres,« sagde Tim Cook tirsdag med henvisning til analytikerne.

Apple barsler i øvrigt med en større iPhone, som kan give endnu et stød nedad til iPaden.

Generelt var kvartalsregnskabet fra Apple skuffende for analytikerne med en omsætning på i alt 37,4 milliarder dollar, svarende til godt 207 milliarder kroner, hvilket ligger under Wall Streets forventninger om en omsætning på 38 milliarder dollar, svarende til godt 210 milliarder kroner.

For det kommende kvartal guider Apple en omsætning på 37-40 milliarder dollar - analytikernes forventninger lyder på 40 milliarder dollar.