Apple og Google slipper for Copydan-afgifter af DR-kanaler

Antenneforeninger og TV-distributører skal hvert år opkræve Copydan-afgifter for hundredvis af millioner kroner hos danske TV-seere for at videresende DRs TV-kanaler. Apple TV, Google og Sony skal derimod ikke betale en krone til Copydan, når de videresender DRs kanaler. Stærkt konkurrenceforvridende siger de danske aktører.

Amazons vicedirektør for Kindle, Peter Larsen, viser et skærmbillede af Amazon Fire-TV ved en præsentation i New York i 2014. Arkivfoto: Eduardo Munoz Fold sammen
Læs mere

TV-distributører og antenneforeninger harcelerer over, at udenlandske mastodonter som Apple, Google, Sony og Samsung slipper for at betale Copydan-afgifter for DRs TV-kanaler, når lokale aktører som Stofa, YouSee, Boxer TV og landets mange antenneforeninger hvert år skal betale afgifter for at videresende præcis de samme TV-kanaler.

Ifølge de danske aktørerer er det ikke alene urimeligt konkurrenceforvridende. Det styrker også de i forvejen store udenlandske virksomheder. Samtidig risikerer forskelsbehandlingen at underløbe det eksisterende set-up i Danmark, hvor rettighedshavere får penge, som er med til at understøtte den kreative industri i Danmark, lyder det blandt andet fra TV-distributøren YouSee.

»Det er stærkt konkurrenceforvridende, fordi det sender kunder væk fra betalings-TV. Det svære er, hvordan man løser det. Løser man det ved, at Apple og de øvrige skal betale afgifter eller ved, at vi ikke skal betale disse afgifter? Vi ønsker ikke at ramme det danske produktionsmiljø og danske skuespillere, og det vil man gøre, hvis man helt fjerner afgifterne,« siger Christian Morgan, mediedirektør for TDC Group, som YouSee hører under.

De omstridte TV-afgifter er de såkaldte retransmissionafgifter, som antenneforeninger og TV-distributører skal betale til Copydan Verdens TV for at videresende TV-signaler fra de mange forskellige TV-selskaber. I 2014 løb det op i næsten en milliard kroner, som Copydan kunne fordele til skuespillere, instruktører, film- og TV-producenter samt TV-selskaber som DR og TV 2.

Apple, Google, Samsung og Sony Playstation skal derimod ikke betale afgiften for at vise præcis det samme indhold på skærmen. Hvorfor? Fra Copydan lyder svaret:

»Det kan diskuteres, om deres virksomhed er omfattet af retransmissionsreglerne i ophavsretsloven, da de sælger udstyr. TV-distributørernes virksomhed er omfattet, da de videresælger indhold mod en løbende abonnementsbetaling,« skriver Karen Rønde, chef for jura, kommunikation og marketing i Copydan Verdens TV i et mailsvar til Berlingske.

De fire udenlandske mastodonter skal altså ikke betale afgifter, fordi de ikke videresender DRs TV-signal, men »kun« sælger udstyr. Dette udstyr – eksterne bokse eller indbygget udstyr – gør imidlertid, at Apple, Google, Samsung og Sony kan tjene penge på at vise præcis de samme DR-kanaler, men altså blot uden at betale TV-afgifter for det.

Også Stofa finder forskelsbehandlingen helt urimelig.

»Retransmissionsafgiften rammer skævt og forvrider konkurrencen, da den kun omfatter transmission af TV på bestemte platforme. Det forvrider konkurrencen til fordel for de internationale aktører, der derfor ikke betaler til udvikling af dansk indhold. Der er behov for, at Copydan er med til at finde en løsning, hvor opkrævningen af retransmissionsafgiften reformeres på en neutral måde for alle distributører, så vi fortsat kan sikre udviklingen af dansk indhold,« siger Jan Lyng Lauridsen, kommunikationschef hos Stofa.

Også Boxer TV advarer mod at give udebanefordele til selskaber som Apple og Google.

»Det er rimeligt, at vi som mellemmænd betaler en retransmissionsafgift for at sælge et produkt videre. Men det nuværende system tager ikke højde for, at teknologierne og forretningsmodellerne konvergerer, og at der kommer en ny type mellemmænd som Apple og Google. Og det er simpelthen ikke rimeligt, at de slipper. På den måde styrker man de amerikanske udbydere, som i forvejen kommer ind med 100 km i timen, og man risikerer, at den danske kreative industri bliver udsultet til fordel for Hollywood og Silicon Valley,« siger adm. direktør Ulf Lund, Boxer TV.

Hos Copydan Verdens TV og i foreningens bagland har man noteret sig, at TV-distributørernes utilfredshed er blevet opfanget på Christiansborg.

»Rettighedshaverne har noteret sig, at der fra politisk side vil blive nedsat et udvalg, der skal se på, om for eksempel Apple m.fl. også skal bidrage til dansk indholdsproduktion. Det virker rimeligt, fordi andres indhold faktisk er med til at drive deres forretning/salget af udstyr,« skriver Karen Rønde.

Kulturudvalget skal på et møde i april drøfte det kommissorium, som Kulturministeriet i øjeblikket er ved at forfatte.