Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Apples beslutning om at fjerne hovedtelefonstikket og i stedet sælge egne, trådløse ørepropper til over 1.000 kroner har udløst hån og vrede, mens Apples konkurrenter samtidig peger fingre ad Apple for at kopiere deres gode ideer til de nye iPhone 7-telefoner.
Apples topfolk sagde på præsentationen i San Francisco onsdag aften, at de havde taget en »modig beslutning« ved at afskaffe hovedtelefonstikket på de nye telefoner. I stedet skal man bruge opladestikket, som alle nuværende ørepropper og hovedtelefoner ikke passer i, eller bruge den omformer, som ligger med i iPhone-æsken. Alternativet er trådløse ørepropper, og dem har Apple samtidig lanceret en udgave af, AirPods, til 159 dollars eller lige over 1.000 kroner.
Reaktionerne havde man dog næppe forudset i hovedkontoret i Cupertino på den amerikanske vestkyst.
Dyre propper skal redde faldende mobilsalg
»Det at fjerne hovedtelefonstikket kræver ikke mod. Men at tage 159 dollars for AirPods gør,« skriver David Pell, investor og udvikler af apps til Apple-verdenen, på Twitter.
»Jeg ville ønske, at jeg havde modet til at være en superrig hvid fyr i Silicon Valley, der arbejder som topchef for det mest værdifulde selskab i verden,« skriver Alex Wilhelm, chefredaktør på Mattermark, som dækker iværksættere i teknologiverdenen.
Og analytikere kan kun give dem ret.
»Dette skridt er udtryk for Apples ønske om at stå imod de faldende indtægter fra mobilsalget ved at sætte sig på så meget af det, som ejerne af deres udstyr vil bruge på det fremspirende marked for lydtilbehør som muligt,« siger analytiker Paul Erickson fra IHS Technology til den britiske finansavis Financial Times og tilføjer, at netop trådløse hovedtelefoner er de produkter, som der tjenes mest på blandt hovedtelefoner og ørepropper.
Kritikken går også på, at trådløse ørepropper dræner telefonens batteri, ligesom mange forventer, at mindst den ene AirPod-øreprop snart bliver helt væk eller blot forsvinder i bunden af en taske, så man bliver nødt til at købe nye.
Huawei: Tydeligt at se, hvor inspirationen kommer fra
Der er bred enighed om, at de nye iPhone 7-telefoner, som kommer i handelen, også i Danmark, 16. september, ikke leverede afgørende nyskabelser. Apples konkurrenter er da heller ikke sene til at pege ud, hvor Apple har hentet inspirationen fra.
I helsidesannoncer i fredagens danske aviser viser Huawei sin P9-toptelefon, der kom tidligere i år, i præcis samme vinkel, som Apple-topchef Tim Cook viste den nye iPhone 7 Plus, da han skulle præsentere dobbeltkameraet.
»Det glæder os, at Huawei P9s Dual-kamera inspirerer andre til at gøre os kunsten efter,« lyder den syrlige hilsen fra Danmarks tredjebedst sælgende mobilmærke.
Ingen salgstal på nye iPhones
For første gang har Apple meldt ud, at salgstallene for iPhone-telefonerne for den første weekend ikke vil blive offentliggjort. Hidtil har Apple brugt den første weekends tal til at prale med sin popularitet, men det seneste halve år er iPhone-salget gået direkte tilbage, og de nye iPhone 7-telefoner har ikke imponeret, fordi de fleste af nyskabelserne allerede findes hos Apples konkurrenter. Apples officielle forklaring er, at salgstallet for den første weekend snarere afspejler Apples leveringer end den egentlige efterspørgsel.
Den besked tolkede investorerne som en bekræftelse af, at iPhonen kan have nået sit højeste og nu er på vej ned, og Apple-aktien faldt med 2,4 procent i børshandelen.
»Det understreger tesen om, at dette produkt har nået en modenhed,« siger analytiker John Jackson fra analysehuset IDC, der følger teknologimarkederne tæt, til nyhedsbureauet Reuters.
iPhone-salget udgjorde i april-juni 56,8 procent af Apples samlede salg, så det er afgørende vigtigt for Apple at få vendt den nedadgående kurve. Apple tjener dog stadig styrtende med penge. 24 milliarder dollars trillede der i 2. kvartal ind i salg fra alene iPhone-telefonerne.