Apple lænker kunder med den nye iPad

Elektronikgiganten Apple har valgt at bruge en ny type SIM-kort i den kommende iPad. Det lænker brugerne til et enkelt teleselskab, indtil de små SIM-kort er blevet mere almindelige.

Foto: KIMBERLY WHITE
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

It-giganten Apple sender om kort tid den længe ventede iPad ud blandt millioner af spændte forbrugere verden over. Men de loyale Apple-brugeres forventningsfulde glæde kan blive afløst af skuffelse og en meget dyr regning, skriver Politiken mandag. Det nye produkt vil nemlig i praksis låse forbrugeren til det udvalgte teleselskab, som får lov til at sælge den nye iPad, siger flere analytikere.

»Apple indfører i iPad'en et nyt SIM-kort, som giver brugeren teknologiske håndjern på. Der er ikke andet end kommercielle tanker bag at indføre et nyt format, og det ser ud, som om denne teknologilås alene skal gøre det nemt at malke kunderne«, siger teleanalytiker John Strand fra Strand Consult til Politiken.

Ipad'en er en mellemting mellem en smartphone og en bærbar computer og er af flere fagmagasiner blevet kåret som 'årets gadget'. Den er markant større end de fleste mobiltelefoner, men alligevel har Apple valgt at indsætte et nyt og mindre SIM-kort. Dette såkaldte micro SIM-kort er afgørende for, at kunden konstant kan være koblet op på internettet.

Ifølge dansk lovgivning må et teleselskab kun binde en kunde i et abonnement i seks måneder. Men ifølge flere eksperter omgår Apple disse regler ved at indføre en SIM-kort-standard, som stort set ikke bruges i andet it-udstyr. Dermed sikrer Apple en solid indtjening til sig selv og det teleselskab, der eksklusivt bliver udvalgt til at distribuere iPad'en.

»Det er kun Apples egen iPad, der understøtter det nye micro SIM-kort. Det giver et teleselskab en stor fordel i at være først med iPad'en, for der kan gå lang tid, måske rigtig lang tid, før andre teleselskaber finder trang til at tilbyde den nye standard«, siger Carsten Thomsen til Politiken. Han er projektleder i MVNO, der leverer software til teleselskaber.

Forbrugerrådet og telebranchens egen organisation, DI ITEK, er fortørnet over Apples manøvre. Det vil sætte konkurrencen og forbrugerens frie valg ud af kraft:

»Det her er dårligt for kunderne. Vi som branche skal understøtte forbrugernes frihed til at vælge nyt teleselskab efter den periode, hvor man er kontraktligt bundet. Med en ny industristandard hæmmer Apple et dynamisk, konkurrencepræget marked«, siger Tom Togsverd, branchedirektør i DI ITEK til Politiken.