Apple køber Twitter-analysefirma

iPhone-producenten bruger en milliard kroner på at få større indblik i den sociale medieverden gennem det komplette Twitter-arkiv.

Apple har købt Twitter-analysefirmaet Topsy for at komme tættere på de sociale medier. Arkivfoto: Mario Anzuoni, Reuters/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: MARIO ANZUONI

Apple har købt selskabet Topsy, som analyserer alle beskeder lagt på det sociale netværk Twitter, for 200 millioner dollars - omkring en milliard kroner.

Købet antyder, at iPhone- og iPad-producenten Apple ønsker at udvide sin indflydelse på de sociale medier, hvor Apple står svagt. Topchef Tom Cook måtte i september 2012 lukker den sociale musiktjeneste Ping.

Apple kan bruge Topsy til at forbedre sin iAds-annoncetjeneste, der ikke går for godt, og til at skaffe sig bedre viden til at konkurrere med Google og Microsoft på smartphone- og tavle-PC-markederne. Topsy-opkøbet kan også bruges til at forbedre Apples talegenkendelsessystem Siri.

Komplet Twitter-arkiv

Topsy, som er stiftet i 2007, har skabt et komplet, søgbart arkiv på 450 milliarder Twitter-beskeder, såkaldte »tweets« (på dansk: pip), som er sendt, siden Twitter begyndte. Siden har Topsy udviklet analyseværktøjer, som virksomheder kan købe sig adgang til. Topsy indekserer også andre sociale netværk som Facebook og Google .

Topsy er grundlagt af Duncan Greatwood og har rejse 35 millioner dollars blandt investorer.

I slutningen af november købte Apple det israelske teknologiselskab PrimeSense for 350 millioner dollars. PrimeSense udvikler 3D-chips.