Apple klar til at lægge arm med MobilePay

Den amerikanske IT-gigant Apple vil snart udrulle betalingstjenesten Apple Pay i Danmark. Det bekræftede selskabet i forbindelse med sit regnskab for tredje kvartal. MobilePay melder sig klar til ny konkurrence.

Danske forbrugere får snart endnu en mulighed at vælge imellem, når de skal betale for deres varer i kassekøen.

Sent tirsdag aften bekræftede den amerikanske IT-gigant Apple ifølge Apple Insider, at betalingstjenesten Apple Pay kommer til Danmark, Sverige og Finland senere i år. Betalingstjenesten eksisterer allerede i næsten 20 lande, hvor Apple-brugere kan betale trådløst med deres iPhones via den såkaldte NFC-teknologi.

»Med næsten 90 procent af alle transaktioner globalt er Apple Pay uden sammenligning den største NFC-baserede mobilbetalingstjeneste i verden,« pointerede Apples CFO, Luca Maestri, da han sammen med Apples administrerende direktør, Tim Cook, udpenslede nøglepunkterne i regnskabet for tredje kvartal.

Apples betalingsløsning har længe været frygtet blandt de danske betalingsaktører, der med næb og klør har forsøgt at sluge til sig på området for mobilbetaling, før udenlandske aktører som Facebook, Google eller netop Apple fejer de danske aktører af banen.

I Danmark er MobilePay, der blev stiftet af Danske Bank i 2013, foreløbigt lykkedes med at vinde indpas på mobilbetalingsområdet. MobilePay har i dag over fire millioner brugere og mere end 55.000 erhvervsdrivende som kunder.

Derudover sidder Nets, der blandt andet står bag Dankortet, tungt på betalingsformidling, kortområdet og NemID. Senest har Nets lanceret en Dankort-app, der gør det muligt at betale med Dankort fra smartphonen, når man køber noget i en butik.

Betalingsekspert og seniorpartner i konsulentfirmaet PlusCon, Henning N. Jensen, vurderer på den baggrund, at Apple Pay vil få svært ved at trænge ind på det danske marked.

»De danske spillere er vældigt godt rustet til at konkurrere med Apple Pay. Forbrugerne benytter allerede en række løsninger, og jeg har svært ved at se, hvad Apple Pay kan, som de andre ikke kan,« siger han.

Apple Pay har dog potentiale til at vende op og ned på markedet grund af Apples generelle dominans i Danmark, lyder det.

»Det er klart, at Apple er et anerkendt navn, og det kan selskabet godt drage fordel af. Men de danske betalingsaktører skal især være opmærksomme på, om Apple kommer med noget ekstra, som de danske forbrugere ikke har fået tilbudt endnu. For det er det, der skal til, for at Apple Pay slår igennem,« siger Henning N. Jensen.

Mark Wraa-Hansen, der er chef for MobilePay, forklarer, at Danske Bank fra begyndelsen har været meget bevidst om, at der vil komme mange nye aktører.

»Vi er dog ydmyge om vores position og arbejder dedikeret med at videreudvikle platformen i samarbejde med vores kunder og samarbejdspartnere,« siger Mark Wraa-Hansen.

Apple Pay fungerer ved, at et kreditkort tilknyttes appen, som herefter kan bruges til at betale med. Allerede i dag er de fleste nye betalingsterminaler klar til at imod Apple Pay-betalinger.

»Vores infrastruktur er åben og understøtter allerede i dag betalinger fra mobile wallets både med Dankort og med internationale kort. Denne infrastruktur kan også teknisk understøtte andre wallets, herunder diverse pays. Vi kan ikke kommentere på konkrete planer for Norden for de enkelte wallet-ejere,« siger Nets pressechef, Søren Winge, i en skriftlig kommentar.

Den skandinaviske offensiv fra Apple kommer efter et tredjekvartalsregnskab, hvor IT-giganten fik givet skeptiske analytikere svar på tiltale. Flere analytikere havde på forhånd ventet, at Apples næste iPhone, der samtidig markerer telefonens tiårsjubilæum, ville blive forsinket i forhold til Apples tradition for at lancere nye modeller i september. Den tvivl fik Apple-CEO, Tim Cook, dog ryddet af vejen med en ambitiøs guidance for tredje kvartal.

»Det var her, Apple overraskede rigtig meget. Deres guidance lyder på, at de vil have en omsætning på 49-52 milliarder dollar, og det overskriver klart forventningerne. Det er et godt signal om, at den nye iPhone ikke bliver forsinket alligevel, og det reagerede markedet positivt på,« siger Claus Paaske Larsen, der er seniorrådgiver i Danske Capital, og som følger Apple-aktien tæt.

I tredje kvartal steg salget af iPhones med 1,6 procent til 41,03 millioner, til trods for at den næste iPhone er på trapperne. Samtidig udviste regnskabet positive takter fra Apple Service-divisionen, der regnes som et af Apples potentielt største vækstområder. Apple Service inkluderer programmer som iTunes, App Store og Apple Home.