Apple klar til at erobre køleskabet og hjemmealarmen

En ny software-platform skal gøre det muligt at styre hvidevarer, alarmsystemer og andet hjemligt udstyr med f.eks. en iPhone.

En ny software-platform skal gøre det muligt at styre hvidevarer, alarmsystemer og andet hjemligt udstyr med f.eks. en iPhone. Fold sammen
Læs mere
Foto: KIMIMASA MAYAMA
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Apple er meget tæt på at kunne præsentere en ny softwareplatform, der skal bringe helt nye produkter tæt på den storsælgende iPhone. Ifølge Financial Times vil Apple allerede den 2. juni præsentere den nye software på den årlige Apple-konference i San Francisco, hvor man vil demonstrere, hvordan iPhonen kan forvandles til en remote control, der kan styre lys, hvidevarer, alarmsystemer og lignende.

Apple-lanceringen kommer i kølvandet på lignende forsøg fra ærkerivalerne Google og Samsung på at trænge ind på nye områder for at kompensere for den vigende vækst i salget af smart phones på de vestlige markeder. Google brugte i vinter over tre mia. dollar på at sikre sig kontrollen med Nest Lab, der udvikler internet-kontrollerede termostater og røgalarmer, mens Samsung står bag en ny serie Smart Home-hvidevarer og TV, der kan kontrolleres fra den koreanske koncerns telefoner.

Apples kommende system skal gøre det enkelt at kontrollere hjemmet med telefonen. F.eks. har Apple søgt patent på software, der automatisk tænder lyset, når beboeren kommer ind af døren med en tændt iPhone.

Apple har ifølge Financial Times allerede forhandlet med bl.a. hvidevare-producenter om en Apple-certificering i stil med det allerede kendte "Made for iPhone", der kendes fra headsets, højttalere etc.

Et vigtigt konkurenceparameter for Apple bliver indbygget beskyttelse af privatlivets fred med en høj grad af beskyttelse af følsomme oplysninger. Det står i stærk kontrast til Google, der tjener en væsentligt del af de mange årlige milliarder på at sælge målrettede reklamer og som ser nye muligheder for reklameindtægter, når man kan følge med i, hvornår køleskabet f.eks. trænger til en refill.