Apple klar med billig iPhone

Verdens mest værdifulde teknologiselskab er klar med løsningen på faldende salg. Nu kommer der både en billigere iPhone og en lækrere iPhone 5S.

Det ene af Apples nye tiltag bliver en langt billigere iPhone5c, der gerne skal gøre iPhone mere tilgængelig, i blandt andet Kina, hvor Samsung lige nu ligger nummer et. Foto: Justin Sullivan Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>Masserne skal lære at elske iPhone endnu mere end de gør i dag. Det skal løse Apples problem med faldende globalt salg af guldkalven iPhone. Det kom frem på en præsentation af teknologigigantens nyeste tiltag på mobilområdet i Californien i går. Her blev både lanceret en ny og prisbillig model og en endnu bedre iPhone 5.

Den nye version, iPhone 5S, kan også leveres i en gylden udgave. Modellen ligner den gamle, men har nu fået indbygget en bevægelses-chip, så den kan bruges som fitness-træner. Den er ligeledes forsynet med fingeraftryk-scanner i stedet for en kode. Der kommer også et system, der præcist kan udregne, hvor lang tid det tager at komme på arbejde.

Også kameraet er forbedret med bl.a. en større linse. Den nye model ventes præsenteret i Danmark til december, mens den nuværende iPhone 5 udgår.

Selv om der er tale om endog meget store nyheder, så boksede aktiekursen sig frem og tilbage først med en lille kursstigning, men var ved redaktionens lukning i går aftes negativ med ca. 1½ pct. Det skyldes formentlig, at Apples to store satsninger var velkendte for markedet.

Store forventninger

For frem mod Apples lancering tirsdag aften har der i høj grad været fokus på forventningerne om, at selskabet ville præsentere en billigere version af iPhone-telefonen med henblik på udbredelse på udviklingsmarkeder, hvor såkaldte topmodeller – eller de dyrere smartphones – har sværere ved at slå igennem netop på grund af prisen. Overordnet lød forventningerne på tværs af medier verden over på, at Apple ville løfte sløret for to ny iPhones. En ny af slagsen i form af en iPhone 5S, der er en opdateret version af den seneste femmer lanceret for et år siden, samt en billigere version med navnet iPhone 5C udviklet med en plastikbagside, som ville komme i flere farver. Netop »C-versionen« er i flere medier blevet knyttet sammen med ord som »cheap«, »color« eller »China« med henvisninger til, at en billigere model i flere farver ville blive målrettet særligt udviklingsmarkeder – herunder det kinesiske.

Det massive fokus på Kina hænger blandt andet sammen med, at Apple har har planlagt en særskilt pressebegivenhed netop i Beijing, til at blive afholdt ni timer efter præsentationen i Cupertino, Californien i USA, hvilket vil sige klokken fire natten til i dag, dansk tid.

Mulig ny kinastrategi

Forventninger hertil har forud for lanceringen gået på, at Apple ville introducere de nye telefoner og en forhandleraftale med China Mobile, der er verdens største mobilselskab med mere end 730 millioner kunder, og som Apple i flere år har arbejdet på at indgå en aftale med.

Barclay-analytiker Ben Reitzes har da også over for nyhedsbureauet Reuters tirsdag forud lanceringen beskrevet den mulige nye Kina-strategi som den ting, der ville kunne overraske investorer.

»Den eneste potentielle, rigtige overraskelse for investorerne (under tirsdagens lancering, red.) synes at kunne ligge i omfanget af og hastigheden på en ny Kina-strategi – samt i eventuelle nye funktioner i iOS 7 (Apples mobilstyresystem, red.) og i en teknologi til scanning af fingeraftryk,« sagde Ben Reitzes til Reuters tirsdag forud for lanceringen.

Det kinesiske marked, der trækker 1,15 milliarder mobilabonnementer, kunne i foråret da også tegne sig for mere end en tredjedel af alle leverancer af smartphones i verden. I perioden april-juni blev der i Kina solgt 88,1 millioner smartphonetelefoner mod 42,3 millioner for et år siden, viste tal fra mobilanalyseselskabet Canalysis for nylig. Ud over verdens største mobilproducent, sydkoreanske Samsung, der også er størst i Kina, er det dog de kinesiske mærker, der dominerer markedet. Mens Samsung som nummer et i andet kvartal leverede 15,5 millioner smartphonetelefoner hertil, rykkede Apple to pladser ned ad listen i den periode og landede på en syvendeplads med 4,3 millioner smartphones. I det seneste regnskab fra teknologigiganten var det kinesiske marked da også med til at give bekymringer, da omsætningen – på 4,6 milliarder dollar – for Kina, Hongkong og Taiwan var et udtryk for et fald på 43 procent i forhold til første kvartal og 14 procent i forhold til året før.

På det samlede verdensmarked for smartphones møder Apples modeller for tiden ligeledes et pres. I andet kvartal var 13,2 procent af alle smartphones, der rullede ud fra fabrikkerne modeller udstyret med Apples mobilstyresystem iOS – mod 18,2 procent tre måneder tidligere, viste tal fra IT-analysehuset IDC for nylig. I samme periode var det 79,3 procent, der kom med Googles styresystem Android, der findes på smartphones fra en række forskellige producenter og især er trukket af Samsung.