Apple klar med aggressiv udfordring til Spotify

Den nye musiktjeneste til 10 dollars om måneden lanceres i næste uge og vil betyde et yderligere fald i salget af musik fra iTunes. Derfor ventes Apple at gå aggressivt til værks.

Foto: STEPHEN LAM. For to år siden, i juni 2013, blev iTunes Radio lanceret. Nu er Apple på vej med en Spotify-konkurrent med musikstreaming til fast månedspris, og iTunes Radio får levende diskjockeyer. Arkivfoto: Stephen Lam, Reuters/Scanpix
Læs mere
Fold sammen

10 dollars eller 68 kroner om måneden. Det bliver prisen for Apples svar på musikstreamingtjenesten Spotify, når den meget snart lanceres.

Det fortæller kilder til den amerikanske finansavis Wall Street Journal. Den amerikanske iPod- og iPad-producent gør klar til at lancere sin netmusiktjeneste som reaktion på, at stadig færre køber musik fra Apples iTunes-netbutik og henter den hjem. I stedet har svenske Spotify fået godt fat i musiklytterne, som både kan betale et abonnement eller - mod at høre reklamer mellem numrene - få musikken gratis.

Lanceres i næste uge

Apple tror dog på, at det er muligt at få millioner af mennesker til at ændre lyttevaner og betale for musikken, sådan som det i sin tid til overflod lykkedes med iTunes, som blev den musikkøbetjeneste med enkle muligheder for at købe musik, som musikbranchen selv ikke kunne finde ud af at lave.

Apples nye musiktjeneste ventes lanceret på næste uges store udviklerkonference, hvor også en ny udgave af mobilstyresystemet iOS ventes annonceret - muligvis med den nye musiktjeneste indbygget. Apple agter at udnytte, at mange hundrede millioner allerede har registreret deres kreditkort i iTunes, hvorfor det vil blive lettere at overtale dem til at købe et abonnement på det samme udstyr, som de i dag bruger til at lytte til de sange og albums, som de har købt.

Apple sælger mellem 80 og 85 procent af al musik, som downloades på verdensplan, skriver avisen. Men Spotify sidder på 86 procent af streamingmarkedet i USA, hvor internetforbindelsen på mobiltelefonen eller tavle-PCen bruges til at afspille den musik, som man lige nu har lyst til at høre. Netop streaming er den eneste del af musikforbruget, som vokser. Når en iTunes-bruger køber et album til 10 dollars, vil Apple i stedet foreslå, at vedkommende bliver abonnent på den nye streamingtjeneste til samme beløb på en måned.

110 millioner købte i 2014 musik fra iTunes-butikken. I gennemsnit bruger hver kunde lidt over 30 dollars på et år, lyder det fra musikbranchen. Mange ser derfor en større opgave i at overbevise folk om, at de i stedet skal lægge 120 dollars årligt for et abonnement.

Kun som abonnement - men også til Android

Apples musiktjeneste bliver udelukkende en købetjeneste. Der kommer ingen gratis, annoncestøttet udgave, men måske vil der blive en gratis prøveperiode i begyndelse, ligesom visse sange måske vil kunne aflyttes gratis for at lokke folk til.

Men samtidig bliver Apples gratis, annoncestøttede netradio, iTunes Radio, udvidet. De får faste kanaler, og der vil være levende diskjockeyer, som vender plader og kommenterer.

Apple købte i 2014 hovedtelefonproducenten Beats Music for tre milliarder dollars som endnu et bevis på Apples satsing på streamingtjenester, som Beats Music også driver. Beats har dog kun omkring 303.000 betalende kunder, hvor Spotify af sine 75 millioner brugere har 15 millioner betalende.

Apples musiktjeneste vil også blive tilgængelig til alle mobiltelefoner og tavle-PCer med Googles styresystem, Android, som er verdens ubestridt største. Over 80 procent af alle nye smartphonetelefoner kommer fra fabrikkerne med Android indstalleret.