Apple i modvind: Presses nu også på filmfronten

Apples netbutik iTunes mister markedsandele i stor stil, fordi Apple presses af konkurrenter som først Netflix og nu også Amazon og USAs største kabel-TV-selskab, Comcast.

Foto: MIKE SEGAR. REUTERS/Mike Segar
Læs mere
Fold sammen

Det er ikke kun på musikfronten, at iPhone-giganten Apple oplever den skærpede konkurrence. Også andelen af seere i netbutikken iTunes Store falder.

Apples markedsandel inden for filmleje og -salg er gennem flere år faldet og ligger nu på mellem 20 og 35 procent, hvor den for fem år siden, i 2012, lå på over 50 procent på det amerikanske hjemmemarked, skriver den amerikanske finansavis Wall Street Journal, som citerer unavngivne kilder inden for branchen.

Amazon æder sig ind

Det er vanskeligt at finde præcise opgørelser over markedsandelene i den digitale filmverden, og filmstudierne måler på forskellig vis. Flere af dem anfører dog, at iTunes mister sin førende position.

Apple selv ønsker ikke at kommentere - men heller ikke at afvise - avisens tal.

Kampen på området er blevet skærpet med tilkomsten af streamingtjenester som Netflix og HBO, og senest er internetgiganten Amazon og USAs største kabel-TV-selskab Comcast også begyndt at genere Apples forretning ved at sælge samme varer, som Apple hidtil har leveret. Navnlig Netflix og Amazon stjæler med sine månedsabonnementer på alle hyldevarerne kunder fra Apple, fordi mange gennem deres abonnement får, hvad de vil have, og derfor ikke længere køber eller lejer enkelte film. Amazons markedsandel ligger nu omkring 20 procent, mens Comcast har kæmpet sig op på 15 procent.

Til gengæld har Apple sikret sig eneret på flere film og serier, som så kun kan købes i iTunes.

Apple leder efter ny indtjening

Apple skabte med iTunes i 2003 en markedsplads for salg af musiknumre og -album. iTunes blev gennembruddet i kampen mod piratkopiering, fordi Apple gjorde det nemt og forholdsvis billigt at købe helt lovlige, digitale musikfiler, så behovet for at piratkopiere musikken mindskedes - en øvelse, som musikbranchen ikke selv formåede at gennemføre.

Siden blev iTunes i 2006 udvidet til også at omfatte film, TV-serier og mange andre digitale medier, og eftersom iTunes er vævet tæt ind i alle Apples produkter - med iPhone-telefonerne i spidsen -, har netbutikken opnået et stort publikum.

Apple solgte i 2016 for i alt omkirng 24 milliarder dollars i den division, som omfatter App Store, mobilbetalingstjenesten Apple Pay og musiktjenesten Apple Music, og hvori også iTunes indgår. Apple satser selv på at fordoble beløbet frem mod 2020 i den stadig mere nødvendige søgning efter nye indtægtskilder. Salget af iPad-tavle-PCer har været for nedadgående i flere år, og også iPhone-salget går tilbage i nu flere kvartaler. Apples store problem er, at næsten 63 procent af den samlede omsætning i hele koncernen kommer fra netop iPhone-salget.

iTunes omsatte i 2016 for 4,1 milliarder dollars og er dermed den næststørste indtægtskilde i den division, skriver Wall Street Journal.

I 2016 blev der i USA solgte og lejet film digitalt for 5,3 milliarder dollars. Det svarer til 12 procent af det samlede filmmarked, viser en opgørelse fra revisionsfirmaet PricewaterhouseCoopers (PwC).