Apple får tæsk af miniput i Kina

Selv om det kinesiske selskab Xiaomi er en forholdsvis ny spiller på det kinesiske marked, sælger virksomheden i dag allerede flere mobiltelefoner i Kina end Apple.

Lei Jun - stifter og direktør for Xiaomi - har med billige smartphones erobret store markedsandele i Kina. For nylig lancerede Xiaomi også sin første tablet. Fold sammen
Læs mere
Foto: CHINA STRINGER NETWORK
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Målet er at femdoble salget næste år.

Det skriver det norske dagblad Dagens Næringsliv.

Iphone-producenten har således fået endnu en konkurrent på det kinesiske marked, der allerede kan kalde sig den sjettestørste mobiltelefonproducent i verden. Xiaomi har endvidere intentioner om at brede sig til andre udviklingsmarkeder som Indien, Brasilien og Indonesien, før virksomheden vil satse på veletablerede markeder som USA og Europa, hvor Apple og Samsung allerede dominerer. Xiaomi forventer i 2015 at sælge mere end 100 mio. smartphones, hvilket vil svare til en femdobling på blot to år.

Xiaomi er blot fire år gammel, men blev sidste sommer værdisat til omkring 53 mia. mia. kr., og kan nu konkurrere med Apple ved at sælge smartphones med stort set samme tekniske specifikationer som iPhonen til mindre end halv pris.

Apple kommer tirsdag aften med regnskab for tredje kvartal, og investorer har særligt øjnene rettet mod selskabets præstation på det kinesiske marked, efter at en stor distributionsaftale i vinter kom i hus med China Mobile, der er verdens største mobilselskab.