Apple er danskernes yndling

Apple leverer flest telefoner og tavle-PCer til danske salgssteder, men Samsung vokser godt.

Både Apple og Samsung vinder bedre fodfæste i Danmark, hvor mængden af leverede Apple iOS- og Google Android-telefoner til salgsstederne er stort set ens. Arkivfoto: Dado Ruvic, Reuters/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: DADO RUVIC

Apple fastholder sin føring i Danmark på både smartphonetelefoner og tavle-PCer, selv om ærkerivalen Samsung går frem igen.

45,1 procent af alle telefoner, som blev leveret til butikker og forhandlere i Danmark i januar-marts, var der et æble indgraveret på bagsiden af, og den amerikanske producent er dermed gået konstant frem siden foråret 2004, hvor markedsandelen på smartphoneområdet i Danmark var helt nede på 26,1 procent, viser tal fra analysehuset IDC, der følger teknologimarkederne tæt.

Apple og Samsung sidder på det meste

Sydkoreanske Samsung, der på verdensplan er verdens største mobilproducent, er efter et dyk op mod jul igen gået frem og sidder nu på 35,7 procent af det danske smartphonemarked - en fremgang fra 31,6 procent ved juletid. Resten af 2014 lå Samsung dog endnu højere, helt oppe på 40 procent.

De to rivaler sidder også solidt på markedet for tavlecomputere. Her er de begge gået frem siden jul, Samsung mest markant fra 11,3 til 19,6 procent, mens Apples markedsandel er vokset fra 41,4 til 46,0 procent. Det sker dog på baggrund af væsentligt færre tavle-PCer leveret til butikker og forhandlere. I oktober-december røg 329.1000 styk af sted til salgsstederne, i 1. kvartal i år var det kun 187.600 styk.

Også mængden af smartphonetelefoner var i 1. kvartal med 686.200 styk væsentligt lavere end op mod jul, hvor 828.300 telefoner blev leveret fra fabrikkerne til danske forhandlere. 1. kvartal i år ligger dog 28.000 smartphonetelefoner højere end for et år siden, viser IDCs tal.

Windows har fat i 2-i-1-computere

For både smartphone- og tavle-PC-markedet gælder, at når man tæller de øvrige producenter med, er stillingen mellem Apples iOS-styresystem og Googles Android-styresystem stort set lige. På smartphoneområdet er Sony igen i 1. kvartal nummer 3 med en markedsandel på 7,6 procent, LG Electronics besætter igen 4.-pladsen med 4,3 procent, og så kommer Microsoft og dermed Windows-telefoner fra det gamle Nokia igen ind på en femteplads med en markedsandel på 3,1 procent.

På tavle-PC-området er lavprisproducenten Denver nummer 3 med 9,5 procent af det danske marked, mens Lenovo - der er verdens største PC-producent - er gået lidt frem og nu sidder på 7,2 procent. Huawei, der som Lenovo er kinesisk, går også frem og sidder nu på 5,8 procent af markedet.

Blandt de såkaldte 2-i-1-computere - altså bærbare computere, hvor skærmen kan tages af og fungere som en selvstændig tavle-PC - har Microsoft efterhånden fået godt fat med sin egenproducerede Surface-PC. Af de 11.000 2-i-1-computere, som blev leveret i 1. kvartal i Danmark, sidder Microsoft nu på 47,7 procent. De to foregående kvartaler har andelen været helt oppe på 65,9 procent, men den taiwanske PC-producent Acer har virkelig taget markedsandele og er gået fra 8,3 procent op mod jul til nu 35,8 procent, fremgår det af IDCs tal. Amerikanske Hewlett-Packard (HP) ligger som nummer 3 med 5,4 procent af markedet, ligeledes amerikanske Dell tager 4,5 procent, og Lenovo sidder på 3,2 procent.

Læs mere