Apple dykkede som sædvanlig efter lancering

Aktiekursen tog som altid et dyk - som det er sket i 11 år i træk. Apple gør nu for alvor op med Google.

Apples Scott Forstall fortæller, hvordan Facebook nu er vævet ind i alle dele af styresystemet iOS. Foto: Justin Sullivan, AFP/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Apples lancering af opdaterede Macbook-maskiner, sin egen korttjeneste og en ny MacBook Pro med en skærm i meget høj opløsning fik igen aktien til at falde i verdens mest værdifulde firma.

1,7 procent mindre værd blev Apple i løbet af mandagen, og det er ganske, som det plejer på førstedagen af Apples udviklerkonference, hvor den amerikanske IT-producent traditionelt præsenterer nyheder inden for navnlig softwaredelen.

Ifølge nyhedstjenesten Businessinsider.com er det 11. år i træk, at Apple-aktien dykker på førstedagen. Til gengæld er den over 11 år steget med 5.258 procent.

Alliance med Facebook

Apple har indgået samarbejde med det sociale netværk Facebook. Dermed integreres Facebook dybt i det styresystem, som bruges på alt Apple-udstyr. Flere, som IT-nyhedstjenestens chefredaktør Larry Dignan, har allerede kaldt det »et mareridt«.

»Løftet: Log ind på Facebook én gang, og del løs. Mareridtet: Folk vil logge ind, glemme, at de deler uhæmmet og i sidste ende få tåkrummende oplevelser. Apples store salgstema: »Facebook - integreret i hele iOS - du vil helt sikkert Synes om det.« Jeg synes allerede ikke om det,« skriver han.

Alliancen skal stå op mod Google, som Apple også nu kapper bånd til ved at lancere sin egen landkorttjeneste, Apple Maps, som med tredimensionelle kort og stemmestyret navigation ligeledes tager konkurrencen op med Google.

Googles bestyrelsesformand og tidligere topchef, Eric Schmidt, sad ellers i en årrække i Apples bestyrelse, hvor de sammen kæmpede mod Microsoft, men nu er billedet vendt.

»Apple udforsker nye måder at finde og dele ting, som ikke har noget som helst med Google at gøre. Med Maps foretager Apple et frontalangreb på et af Googles kerneprodukter med det formål at slå Google på egen boldgade,« siger Benedict Evans, analytiker hos Enders Analysis, til finansavisen Financial Times.

Mange af de nye funktioner lanceres til efteråret, hvor der også ventes en ny udgave i Apples iPhone-mobilserie.