Apple anmeldt for vildledning

Forbrugerrådet har anmeldt Apple til forbrugerombudsmanden, fordi Apple lader danskerne tro, at der kun er et års garanti på Apple-produkter, hvor loven siger mindst to år.

Apple giver køberne indtryk af, at der kun er et års garanti på Apple-produkter. Men de europæiske forbrugerregler giver mindst to års garanti. Foto: Ade Johnson, EPA/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

IT-producenten Apple blev mandag anmeldt til forbrugerombudsmanden for vildledende markedsføring.

Forbrugerrådet kræver sammen med sine europæiske kollegaer, at Apple holder op med at reklamere på en måde, så køberne af Apple-udstyr tror, at der kun er et års garanti. EU-reglerne siger nemlig, at forbrugerne har ret til at reklamere over fejl og mangler i mindst to år efter købet.

Apple fik i januar i år en bøde på 900 millioner euro (6,69 milliarder kroner) af den italienske konkurrencemyndighed for samme forseelse. Apple fremhæver nemlig sin etårige producentgaranti men nævner ikke, at der er en generel reklamationsret på to år. Samtidig sælger Apple forsikringer, som delvis dækker noget, som de gældende regler allerede dækker.

Mange klager

»Forbrugerrådet har igennem årene modtaget mange henvendelser fra forbrugerne om Apple-forhandlere, der i praksis ignorerer købeloven. Det gennemgående tema er, at forhandlerne efterlader forbrugerne med det indtryk, at deres produkter alene er dækket af Apples etårige garanti, selv om forbrugerne efter købeloven er sikret en ret til at reklamere over fejl og mangler ved varer i minimum to år efter købet. Forbrugerorganisationer på tværs af Europa kræver i dag mandag, at Apple straks ophører med deres vildledende markedsføring ved enten at rette henvendelse til Apple eller den relevante myndighed,« skriver Forbrugerrådet i anmeldelsen til forbrugerombudsmand Henrik Øe.

Sagen om garantierne har flere gange været i pressen, senest i DRs forbrugerprogram Kontant i februar.

Forbrugergrupper i 11 europæiske lande er gået sammen om at klage til deres nationale myndigheder. Generaldirektør Monique Goyens fra Den Europæiske Forbrugerorganisation kræver, at Apple standser sin »unfair praksis«.