Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
»Apple skriver flere steder på deres website, at der hører en et-års fabriksgaranti til deres produkter. Men de undlader at angive klart for forbrugerne, hvordan situationen i EU ser ud. Det er dårlig markedsføringsskik,« skriver Viviane Reding til de 27 EU-ministre i et brev , som Bloomberg News har fået fat i.
Hun opfordrer derfor medlemslandene til at vurdere, om Apple vildleder Apple-kunderne i de pågældende lande, når de eksempelvis vil købe seneste skud på iPhone-stammen.
Lang omvej
Besøger man for eksempel den britiske Apple Store på nettet for at købe den nye iPhone 5, bliver man mødt med et skilt, som fortæller kunder, at man får et års garanti med sin telefon, og at denne garanti kan udvides med den såkaldte AppleCare-tillægsforsikring. Man skal dog trykke på 'yderligere informationer', rulle helt ned i bunden af næste vindue, før man kommer frem til en liste, som dog korrekt fortæller, hvordan forbrugerens rettigheder er iføgle den såkaldte EU Consumer Law. Men det er en alt for stor omvej, mener altså Viviane Reding.
Også problemer med iPad
Tidligere på året kom Apple i problemer, da firmaet på deres europæiske hjemmesider lovede, at tredje generation af deres iPad sagtens kunne køre på 4G/LTE-forbindelser i EU. Det viste sig dog ikke at være tilfældet, og Apple måtte ændre det til, at iPad’en i stedet har ‘ultra fast wireless’, men ikke et ord om 4G/LTE.