Apple-angreb gør ondt på Microsoft

Alle opdateringer af Apple-verdenens styresystemer og svar på Microsofts Office-kontorpakke er nu gratis og lægger yderligere pres på softwaregiganten, som endnu mangler fodfæste på det boomende tavle-PC-marked.

Apples topchef, Tim Cook, optræder på scenen ved præsentationen af den nye iPad i tirsdags i San Fransisco, hvor nyheden om gratis opdatering af Apples styresystemer blev lanceret. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Apples beslutning om at forære sin software væk sammen med nye udgaver af alle sine PCer og tavlecomputere åbner et nyt angreb mod en af ærkerivalen Microsofts vigtigste indtægtskilder, Office-kontorpakken.

Med lanceringen af den opdaterede iPad og iPad Mini tirsdag aften opdaterede Apple samtidig – gratis – begge sine styresystemer, OS X Mavericks og iOS 7, med de nye udgaver af iWork- og iLife-softwarepakkerne med henholdsvis programmerne Pages, Numbers og Keynote samt iPhoto, iMovie og GarageBand, og de følger nu gratis med fremover, når man køber Apple-udstyr i modsætning til Microsofts Word, Excel og PowerPoint, som stadig er de mest udbredte kontorprogrammer.

Hidtil har Apple taget ti dollar pr. program.

Nu vil mange hævde, at køberne i rigelig mængde har betalt for Apples software, når de køber Apple-udstyr, som konsekvent ligger i den dyreste ende af skalaen – ofte to-tre gange dyrere end konkurrerende produkter. Og de nyeste Apple-produkter er oven i købet de hidtil dyreste. Alligevel har nogen snappet efter vejret i Microsofts hovedkvarter over nyheden.

Microsoft henter en væsentlig del af indtjeningen fra sit Windows-styresystem og Office-kontorpakken, der senest er kommet i en netudgave. Alene indtægterne fra salg af Office-pakken til privatkunder udgjorde i april-juni i år 1,5 milliarder dollar (8,1 mia. kr.).

Microsofts egenproducerede tavle-PC Surface, som i denne uge kom i en Surface 2-udgave, har godt nok fået den lille Office-pakke med i købet, men Surface har hidtil solgt så dårligt, at Microsoft i juli måtte tage en afskrivning på fem milliarder kroner for usolgte maskiner, der samlede støv på hylderne. Alle øvrige Office-brugere skal ud og investere separat i pakken, og Microsofts afgående topchef, Steve Ballmer, lovede for nylig, at den nye Office 365, som koster 800 kroner om året for privatbrugere, på et tidspunkt vil komme til iOS-verdenen. Den findes allerede til OS X-verdenen.

Opdateringen til det nye Windows 8 fra tidligere Windows-udgaver koster lige over 2.000 kroner, men sidste uges opdatering fra Windows 8 til 8.1 var gratis.

»Apple vil gøre livet mere besværligt for Microsoft, som faktisk har en forretning ud af at tage penge for software,« siger analytiker Carolina Milanesi fra analysehuset Gartner til Financial Times.

Den vurdering deler analysechef Anders Elbak fra analysehuset IDC, der også følger teknologimarkederne tæt.

»Ja, det er med til at gøre det sværere for Microsoft at tage så meget for sin software, men jeg tror ikke, at det får så store konsekvenser. For mange købere spiller det ikke så stor rolle, om man skal betale 200 kroner for en kontorpakke eller slet ikke betale, så længe beløbene ikke er større. Mange køber desuden tingene, som de er, og rører ikke ved programudvalget, før de skifter udstyret ud. Virksomheder har ofte licensaftaler om software, så her spiller det heller ikke nogen større rolle. Endelig får mange det alligevel til at fungere, selv om de ikke har flere licenser ...,« siger Anders Elbak til Berlingske.

Han hæfter sig ved, at det ikke er på software, at Apple tjener store penge.

»For Microsoft er det mere endnu et skridt, der gør det sværere at have en løbende indtægtskilde fra Windows og Office. Microsoft tjener jo også penge på f.eks. det gamle Navision, Xbox og – noget mindre – på service og telefoner. Når Windows og Office sælges til virksomheder og producenter, er det helt andre beløb, der betales. Og mange brugere er, på godt og ondt, syltet ind i de systemer, de har i forvejen. Selv om der findes – også gratis – alternativer, skifter de ikke bare. Og virksomhederne har særlige skabeloner eller sammenkoblinger med Office, som gør, at det er lettere at fortsætte,« siger Anders Elbak.

Derfor er også brugen af Googles gratis onlinepakke med Google Dokumenter, Regneark og Præsentationer stadig ikke slået så voldsomt igennem, som Google selv forventede.

Det faldende PC-salg og det tilsvarende eksploderende salg af tavle-PCer udhuler også Microsofts indtjening. IDC forventer, at tavlecomputersalget allerede i år til jul vil overgå PC-salget, og her står Microsoft stadig svagt. Tavle-PCer med Googles mobilstyresystem Android udgør nu 53 procent af det globale tavlecomputermarked og slår dermed Apples iOS, der med et fald på 14 procent er nede på en markedsandel på 43 procent, viser målinger fra analysefirmaet Canalys. På det amerikanske hjemmemarked er Apples andel af tavlecomputermarkedet faldet fra 65 procent i 2011 til nu under 50 procent. Af de 163.400 tavle-PCer, som i 2. kvartal i år blev solgt i Danmark, var 52 procent med iOS og 41 procent med Android.

Tavlecomputermarkedet ventes ifølge analysefirmaet Gartner i år at runde 184 millioner styk – 53,4 procent flere end i 2012.

Apples træk med gratis opdateringer af såvel styresystemer som programmer er med til at sikre, at folk faktisk får opdateret til nyeste version, så sikkerhedshuller bliver lukket hurtigt. Samtidig gør det livet lettere, når man skifter udstyr, fordi man ikke skal betale licenser eller engangsbeløb, men nemt kan skaffe nye opdateringer.