Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Her har Sonys Playstation Portable og Nintendos DS ellers været de ukronede konger i en årrække, men nu viser en ny rapport, at Apple har stigende succes i spilbranchen.
Det er amerikanske Flurry Analytics, der har konkluderet, at Apple har bevæget sig fra en markedsandel på en enkelt sølle procent til nu at sidde på fem procent af det samlede amerikanske marked for spil. Det er et marked, der er i vækst og som sidste år lå på cirka 11 mia. dollars. Konsoller til stuen, som fx Wee og Playstation, er fortsat alt dominerende med en markedsandel på 71 procent - men den mobile afdeling er i stærk stigning og udgør nu 29 procent, hvoraf Apples andel udgør de fem.
Apples succes med iPod Touch og iPhone som spillemaskiner er måske nok godt for Apple, men ikke nødvendigvis godt for den trængte spilindustri, skriver CNET. Apple sælger nemlig software til sine enheder via den indbyggede App Store, hvor programmerne ofte koster ganske få kroner - og det presser prisen på spillene i bund.
Ifølge Flurry Analytics, omsatte Apple sidste år for 500 mio. dollars på spil til iPhone og iPod Touch.