Apple æder sig ind på spilmarked

De to hiditige giganter, Sony og Nintendo, må nu se deres markedsandele skrumper en anelse. Konkurrencen kommer fra en forventet kant.

Apples iPod Touch er ved at blive en konkurrent til Playstation Portable og Nintendo DS Fold sammen
Læs mere
Foto: HO
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den er en iPhone uden telefon - og ikke meget andet. Men alligevel har Apple tilsyneladende haft så stor succes med at positionere selskabets iPod Touch som en mobil spille-dims, at det ligefrem kan ses på markedsandelene på markedet for bærbare spillemaskiner.

Her har Sonys Playstation Portable og Nintendos DS ellers været de ukronede konger i en årrække, men nu viser en ny rapport, at Apple har stigende succes i spilbranchen.

Det er amerikanske Flurry Analytics, der har konkluderet, at Apple har bevæget sig fra en markedsandel på en enkelt sølle procent til nu at sidde på fem procent af det samlede amerikanske marked for spil. Det er et marked, der er i vækst og som sidste år lå på cirka 11 mia. dollars. Konsoller til stuen, som fx Wee og Playstation, er fortsat alt dominerende med en markedsandel på 71 procent - men den mobile afdeling er i stærk stigning og udgør nu 29 procent, hvoraf Apples andel udgør de fem.

Apples succes med iPod Touch og iPhone som spillemaskiner er måske nok godt for Apple, men ikke nødvendigvis godt for den trængte spilindustri, skriver CNET. Apple sælger nemlig software til sine enheder via den indbyggede App Store, hvor programmerne ofte koster ganske få kroner - og det presser prisen på spillene i bund.

Ifølge Flurry Analytics, omsatte Apple sidste år for 500 mio. dollars på spil til iPhone og iPod Touch.