App-iværksætter rykker ind i modebranchen

Den danske iværksættervirksomhed Endomondo, der står bag sportsapplikationen af samme navn, rykker nu ind på modefronten, hvor virksomheden lancerer sportskollektion.

Medstifter af Endomondo, Mette Lykke. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Danske Endomondo, der står bag et online sportscommunity og den populære applikation til mobiltelefoner, som gør det muligt at registrere og dele data eksempelvis fra løbe- og cykelture, går nu også ind i modebranchen.

I et samarbejde med designeren David Andersen har tech-iværksætter-virksomheden udviklet en kollektion af sportstøj til løb og cykling, der bliver lanceret på den danske modeuge, der bliver skudt i gang i København i morgen onsdag.

Kollektionen vil Endomondo sælge i egen online shop, hvor iværksættervirksomheden i forvejen sælger et udvalg af tøj og andet tilbehør til sportsentusiaster.

”Vi har længe haft en webshop, der har udviklet sig til en udmærket indtægtskilde for os. Den vil vi nu udvikle yderligere – og derfor har vi valgt at investere i udviklingen af en særlig designerkollektion af sportstøj,” lyder det fra medstifter af Endomondo, Mette Lykke, der ikke ønsker at oplyse størrelsen på investeringen fra Endomondos side, men peger på, at der ikke blot er tale om et par designs.

Kollektionen rummer en lang række designs, der ud over løbetøj som jakker og ”tights” også inkluderer blandt andet yogatøj, hættetrøjer og polotrøjer.

”Vi forventer helt klart, at det skal bidrage væsentligt til vores omsætning, men samtidig har det også en marketingeffekt for os. Vi har oplevet, at vores brugere selv har efterspurgt sportstøj fra Endomondo, og det har naturligvis en stor betydning for os, at de ikke alene løber af sted med vores mobilapplikation, men også med vores logo på tøjet,” forklarer Mette Lykke.

Læs også:

Endomondos applikation er i dag downloadet af omkring syv millioner brugere, som er den kundebase, virksomheden nu også vil sælge egen kollektion af sportstøj til.

Ifølge Mette Lykke er 25 procent af brugerne amerikanere, og iværksættervirksomheden valgte da også i november 2011 at rykke til USA og etablere en afdeling i San Fransisco, hvorfra den amerikanske del af webbutikken serviceres.

Virksomheden er stiftet af de tre danske iværksættere, Mette Lykke, Jakob Jønck og Christian Birk, der i efteråret 2007 skiftede karrieren hos McKinsey & Company ud med en ny som iværksættere.

I 2008 lancerede deEndomondo, og i dag har virksomheden 30 medarbejdere i København og fem i San Fransisco.