APM kan se frem til fortsat vækst på Asien-ruter

A.P. Møller - Mærsk kan fortsat se frem til en stærk vækst på ruterne mellem Asien og Europa. Det spår sammenslutningen Far Eastern Freight Conference (FEFC), der venter en vækst på 19,3 pct. for ruterne i 2008, skriver shippingavisen Lloyd's List.

A.P. Møller - Mærsk har det seneste år flyttet en stor del af sin kapacitet til ruterne mellem Asien og Europa, og de ekstremt gode markedsforhold på ruterne her har indtil videre opvejet et fald i væksten i USA, og indtjeningen fra ruterne har været det store lyspunkt i en hård tid for Maersk Line. Det store spørgsmålstegn er imidlertid om væksten mellem Asien og Europa kan fortsætte næste år.

- Vi ser tocifret vækst over hele Asien - ikke kun i Kina. Hele Fjernøsten, selv Japan, har en vækst på omkring 10-10,5 pct. Generelt har de fleste europæiske lande en tocifret vækst i importen fra Fjernøsten, siger FEFC-direktør Rod Riseborough. Han konstaterer, at rederierne i sammenslutningen med fordel ikke er afhængige af et enkelt land som USA.

- Vi er ikke afhængig af kun en økonomi, og derfor er risikoen spredt over en række økonomier, påpeger Rod Riseborough overfor Lloyd's List.

Onsdag annoncerede A.P. Møller - Mærsk en lang række ændringer i Maersk Line, der i år venter at vende sidste års underskud til et beskedent overskud i år. Overskuddet i år skyldes især, at Maersk Line har rykket en stor del af kapaciteten til ruterne mellem Asien og Europa fra ruterne til og fra USA.

De store ændringer er nøje afstemt i et samarbejde mellem Maersk Lines skibsreder Eivind Kolding og den nyudnævnte topchef for A.P. Møller-Mærsk, Nils Smedegaard Andersen. Samtidig med restruktureringen af Maersk Lines interne forhold, tvinger stigende oliepriser og overbelastede havne rederiet til at sætte farten ned på sine skibe på ruterne mellem Asien og Europa.

- Vi har ønsket at øge pålideligheden på servicen og skabe os en større buffer, og samtidig opnår vi en væsentlig brændstofbesparelse. Og med hensyn til havnekapaciteten er vi i en løbende dialog med havneoperatørerne. Vi mener, at der kan gøres mere for at øge produktiviteten og skabes en bedre planlægning med kranerne, sagde Eivind Kolding onsdag til RB-Børsen.

FEFC påpege, at rederierne kan spare omkring 10 pct. af omkostningerne ved at sænke skibenes hastighed. Formanden for FEFC, Adolf Adrion indrømmer, at de hastigt stigende brændstofpriser har en stor effekt for industrien, men at lavere hastighed og deraf mindre brændstofforbrug giver god mening for rederierne, skriver Lloyd's List.

Med langsommere skibe kan Maersk Line og andre medlemmer af FEFC ikke bruge hurtig transit tid som et salgs-argument, men rederierne vil i stedet slå på en øget pålidelighed.

- Pålidelighed er vigtigere for vores kunder. Om det tager 21 eller 24 dage er ikke så vigtigt, siger Leo Huisman fra Maersk Line til avisen.

RB-Børsen