Antallet af online-jobannoncer halveret

Når ledigheden stiger, falder antallet af jobannoncer på nettet. Det viser nye tal, der samtidig viser en lille fremgang i antallet af bannerannoncer.

Det er ikke kun aviserne, der rammes af annoncefald. Fold sammen
Læs mere
Foto: Brian Bergmann
Der er nærmest gået inflation i termen økonomisk krise. Men ikke desto mindre er det den, der er skyld i at antallet af jobannoncer på internettet er halveret på et år.

Det viser nye tal fra Foreningen af Danske Interaktive Medier (FDIM).

”Jobomsætningen er en meget direkte indikator for, hvordan samfundets økonomiske situation ser ud. Jobannoncemarkedet bliver ramt hårdt, når virksomhederne skærer ned, hvilket ses tydeligt at vores markedsstatistik for job,” siger Christian Peytz formand for FDIM i en pressemeddelelse.

Og i det hele taget er det blevet nye tider for de danske medier. Gennem lang tid har det været håbet, at en stor del af indtægten skulle findes gennem annoncerne på nettet.

Lille fremgang
Men med første kvartals tallene fra (FDIM), der er brancheorganisation for stort set alle danske hjemmesider, kan mediebosserne se tilbage på et år, hvor de drømme blev kapret af krisen.

Dog er der fortsat fremgang omend den er minimal i omsætningen på de generelle bannerannoncer.

I første kvartal 2008 lød omsætningen på 226,6, mio. kr. og første kvartal 2009 bød på 245,6 mio. kroner i omsætning svarende til seks procent.

Når fremgangen er så minimal er det især fatalt for avishusene. Her har man mistet gigantisk mange penge det første halvår af 2009. Fra januar til maj har dagbladene mistet 30 procent af omsætningen på salg af annoncer, viser tal fra DRRB, der omfatter annonceindkøbet fra landets største annoncører. Dermed indhenter den lille stigning på nettet slet ikke de fald, der har været på aviserne.