Ansatte kalder Amazon for en »brutal arbejdsplads«

Topchef Jeff Bezos kender ikke til den udskældte ledelsesstil, som kritisk artikel beskriver, og han ville selv sige op, hvis han var ansat sådan et sted.

Foto: David Ryder. Amazons stifter og topchef, Jeff Bezos, forsøger at få begrænset skaderne af en stærkt kritisk avisartikel om internetgiganten. Arkivfoto: David Ryder, Getty Images/AFP/Scanpix
Læs mere
Fold sammen

»Jeg tror stærkt på, at enhver, der arbejdede i et selskab, der virkelig er som det, der er beskrevet i New York Times, ville være skør, hvis han blev der. Jeg ved, at jeg ville forlade sådan et selskab.«

Amazons topchef og stifter, Jeff Bezos, gik mandag til skarpt modangreb efter en stærkt kritisk artikel om ledelsesstilen i internetgiganten, som truer virksomhedens rygte. Artiklen, som bygger på interviews med flere end 100 nuværende og tidligere ansatte, kalder Amazon »en brutal arbejdsplads« og fortæller, hvordan medarbejdere regelmæssigt græder, hvordan kollegaer konkurrerer om at kritisere hinanden over for ledelsen, og hvordan alvorlige helbreds- og familieforhold ignoreres. Blandt andet fik en kvinde, der kom tilbage på arbejde efter behandling for kræft i skjoldbruskkirtlen, dårlige vurderinger af sin arbejdsindsats og fik at vide, at selskabet var mere produktivt uden hende.

Presset økonomi

»Den beskriver ikke det Amazon, som jeg kender, eller de omsorgsfulde amazonansatte, som jeg arbejder sammen med hver dag,« skriver Jeff Bezos, der i dag ejer for 45 milliarder dollars aktier i Amazon, i en besked til de 97.000 ansatte.

Amazon omsatte sidste år for 90 milliarder dollars og har gjort Jeff Bezos til verdens 15.-rigeste mand.

Tidligere har Amazon været kritiseret for sin behandling af de ansatte i varehusene, hvor computere følger deres bevægelser nøje, og hvor de ofte er på ansat på midlertidige kontrakter med få goder. New York Times beskriver derimod resten af organisationen, som skal være besat af data og af at finde de ansatte, som yder dårligst i hele organisationen.

Amazons økonomi har i årevis været under stærkt pres, fordi internetgiganten har udvidet fra blot at være den onlinehandelsplads, der begyndte som en boghandel og i dag dækker stort set også alt andet, til at være et imperium med egen distribution af pakker med de ting, som folk køber på nettet.

Frygt for kundeflugt og svær rekruttering

Michael Fertik, der er administrerende direktør for Reputation.com og forfatter til bogen »The Reputation Economy«, roser over for finansavisen Financial Times Jeff Bezos for den hurtige udrykning med den åbne opfordring til at læse den kritiske artikel selv.

Jeff Bezos opfordrer sine ansatte til at kontakte personaleafdelingen eller skrive til topchefen selv, hvis de oplever noget, der ligner det, som de kan læse i artiklen.

Hans frygt vil være, at kunderne på baggrund af artiklen handler andre steder, og at Amazon vil få problemer med at skaffe nye ansatte fremover.

Amazon er stiftet i juli 1994 og har hovedkvarter i Seattle i det nordvestlige hjørne af USA.

Læs mere: New York Times' artikel om Amazon