Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
- Vi har valgt at anmelde Arla for deres kampagne, fordi den er misvisende og vildledende. Forbrugerne får et helt forkert indtryk af moderne fødevareproduktion. Det idylliserede billede, som bliver brugt i de små tv-spots, har intet at gøre med de metoder, der bliver benyttet hos de fleste konventionelle danske landmænd og i forædlingsprocessen, siger Forbrugerrådets formand, Camilla Hersom til fpn.dk om reklamerne for de ikke-økologiske produkter Kærgaarden, Yoggi Yoghurt, Buko-ost, Karolines madlavningsfløde og Creme Fraiche.
Direktør i Danmarks Naturfredningsforening, René La Cour Sell siger til fpn.dk:
- Vi vil rigtig gerne bakke om de økologiske landmænd, der faktisk gør en indsats for natur og miljø - for gode forhold for husdyr og for at undgå brug af sprøjtegift. Arla giver indtryk af, at disse konventionelle produkter er produceret i balance med naturen. Det er misvisende, siger han.
Hos Arla Foods er global marketingdirektør, Anne With Damgaard uenig.
- Vores intension med hele kampagnen er, at vi gerne vil vise, at vi som virksomhed har respekt for naturen, og vi tænker naturen ind i hele produktionskæden, siger hun.
I Danmark kører Arla i øvrigt en reklamefilm for den ikke-økologiske mælk ”Lærkevang”. Mens den samme film på det hollandske marked bliver brugt til en reklame for en økologisk mælk.