Angreb på dansk-tysk guldkalv

Scandlines’ guldåre, ruten mellem Rødby og Puttgarden, kan blive åbnet for andre rederier.

Midt i det langstrakte salg af statsrederiet Scandlines har de tyske konkurrencemyndigheder indledt en undersøgelse, der kan skaffe konkurrenter adgang til rederiets guldkalv - den voldsomt indtægtsgivende rute mellem Rødby og Puttgarden. Det skriver Berlingske Business.

En pressetalsmand i Bundeskartellamt bekræfter, at man på baggrund af en klage fra det norske rederi Fosen Trafikklag nu er gået et skridt videre fra en høring af parterne til en konkret undersøgelse.

Hvor lang tid sagen forventes at løbe, vil Bundeskartellamt ikke give et bud på. Den danske konkurrencestyrelse bekræfter, at man følger sagen tæt.

Tysk anliggendeModsat Puttgarden er der adgang for andre rederier i Rødby. Derfor er sagen overvejende et tysk anliggende, selv om EU-Kommissionen har mulighed for at gå ind i sagen, da der er tale om et såkaldt mellemstatsligt anliggende.

Bliver der åbnet for andre rederier på ruten, vil der være udsigt til priskonkurrence til glæde for passagererne samt efter alt at dømme et ordentligt dyk i indtjeningen for den kommende køber af dansk-tyske Scandlines.

- Scandlines har eneret og tager priser som en monopolist. Vi vil gerne ind, fordi vi kan sejle ruten til en betydelig lavere pris, siger Olav Brein, adm. direktør i Fosen Trafikklag, der forventer, at sagen er afklaret om tidligst et og højst fem år.

Del af salgetDe to ejere, Transportministeriet og Deutsche Bahn, har længe været i færd med at sælge Scandlines. Her er kommentaren til de tyske konkurrencemyndigheders undersøgelse, at »sådanne sager behandles uafhængigt af salgsprocessen.«

I transportkredse ryster man på hovedet af den udlægning af sagen. Rødby–Puttgarden beskrives som det overvejende del af værdien af Scandlines, idet det er denne guldåre mellem Danmark og Tyskland, som sammen med en mulig fast forbindelse over Femern vil afgøre overskuddets størrelse i det dansk-tyske rederi.

De to potentielle købere af statsrederiet ønsker ikke at udtale sig i den nuværende proces. Men det kan meget vel tænkes, at deres tilbud fortsat vil stå ved magt, selv om de tyske konkurrencemyndigheder undersøger muligheden for øget konkurrence.

Christian Aarosin, leder af Ernst & Young’s Transaction Advisory Services, beskæftiger sig med handel med virksomheder:

- Det er naturligt, at man indlægger risici, når man regner sig frem til et bud på en virksomhed, og en konkurrent på eksempelvis en færgerute er naturligvis en risici, når man taler rederier. Et godt eksempel er da, der kom konkurrence på ruten Helsingør – Helsingborg. Det fik priserne til at falde. Men basalt set er der jo ingen, der kan spå om fremtiden, hvilket gør det svært et beregne risici, siger han til Berlingske Business.

Klik her for at læse mere på Business.dk