Android overhaler alt og alle

En massiv Android-vækst giver Google kontrol med store dele af fremtidens mobile internet. Men hvad er forretningsmodellen?

Foto: JO YONG-HAK
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

For nylig udsendte IDC an analyse, der sendte mobil-platformen Android til tops på det fremtidige mobilmarked.

På smart-phone-området, som vel snart er it-verdenens vigtigste segment foran pc-markedet, styrer Googles open source OS mod horisonten med fuld kraft. Væksten er langt kraftigere end tilfældet er det for nogle af de andre platforme .

Android er kort sagt kørt i stilling til at overhale iPhone-OS, Windows Mobile og Googles mobil-OS vokser også hurtigere end Symbian.

Med den nuværende vækst vil Android om tre år være den næstmest udbredt smartphone-platform i verden kun overgået af Symbian, fastslår IDC. (se Cnets omtale af analysen her) .

Web-statistik-firmaet Comscore spurgte i december sidste år amerikanerne, hvilken smartphone de regnede med at købe. Hver femte svarede ”en iPhone”, men bemærkelsesværdigt kom Android lige efter – 17 procent af de adspurgte svarede, at de vil købe en Android-telefon i løbet af de kommende tre måneder.

Amerikanernes begejstring for Android kan kædes rimeligt tæt sammen med Motorolas omfattende markedsføring af Android-mobilen Droid. Men det betyder ikke, at Android ikke vokser på andre markeder.

Også herhjemme er Android trods sine kun to år begyndte at kunne ses i den øvre del af statistikkerne.

ComON har spurgt teleselskaberne herhjemme, hvor meget Android-trafik fylder på deres mobile net.

Foreløbigt har kun TDC fortalt om trafikken. Den viser, at Android allerede har overhalet Windows Mobile på andenpladsen efter Symbian. Apple iPhone fylder kun lidt på TDCs net, da selskabet ikke selv forhandler denne mobil.
(Hos Telia, der startede med at sælge iPhone herhjemme, ønsker man ikke at offentliggøre tallene for de for forskellige platforme af hensyn til samarbejdet med de enkelte leverandører).

På TDCs mobil-net står Symbian-telefoner, der blandt andre tæller en lang række forskellige Nokia-telefoner - for 58,9 procent af den samlede trafik målt på downloadede Mb, mens Android-telefoner står for 19,1 procent og Windows Mobile-telefoner for 12,6 procent. Men ser man på, hvor meget de enkelte telefoner bruges på nettet, ser billedet pludselig anderledes ud.

Grupperet efter den gennemsnitlige mængde trafik (downloadede Mb) kommer Android-telefoner i top fulgt af Apple, Windows og Symbian.


Top-10 listen over de mobiler, der downloader mest på TDCs mobil-net:

  1. HTC med Android
  2. HTC med Android
  3. HTC med Windows
  4. Apple
  5. HTC med Windows
  6. Apple
  7. Nokia med Symbian
  8. Nokia med Symbian
  9. Nokia med Symbian
  10. Sony Ericsson med Symbian

Hvis Android fortsætter væksten vil Microsofts få det svært på mobilfronten, mener IDC.

Trods den helt store satsning med det nye mobile Windows Mobile 7 er Microsoft oppe mod en svær modstander i form af den grønne Google-robot.

Hardware-producenter, der ikke ejer deres eget OS, har ikke mange andre muligheder end at gå med Google, påpeger Stephen Drage, analytiker hos IDC.

Om ikke andet så vil Android overhale Windows Mobile af den enkle grund, at Android er open source og gratis, mens Windows Mobile kræver, at hardware-producenten køber en licens af Microsoft, mener analytikeren.

Hvordan vil verden så se ud, når Android-robotten er vokset til megastørrelse og styrer det mobile internet om føje år?

Selvom systemet er open source så er det stadig Google, der indirekte og til dels direkte har fat i tøjlerne.
Det store spørgsmål er, hvordan Googles forretningsmodel vil vinde på Androids vækst. Svaret på det spørgsmål er der overraskende få, der har et bud på.

Set fra penge-perspektivet kommer Googles indtægter hverken fra søgemaskiner eller mailprogrammer. Google er – indkomstmæssigt – næsten hele vejen igennem et reklame-firma. Hele 97 procent af selskabets omsætning hentes gennem reklamer i de forskelle grene af Googles imperium fra YouTube til partner-sites gennem Adsense.

Android og browseren Chrome skaffer ingen indtægter som landet ligger i dag. Men måske ligger det anderledes om tre år, når det mobile net forventeligt er blevet gennem-kommercialiseret med diskrete reklamer på alskens mashup-tjenester og augmeneted reality-services?

Men er det *bare reklameskilte, der skal gøre Googles dominans på smartphone-området profitabel? Svaret dukker ikke op ved nogen ordinær Google-søgning. Og spørger man den grønne robot selv, er fyren forbavsende tavs.