Analytikere: Kinesere håber på billig lynhandel med B&O

Sparkle Roll Group Limited går efter at få Bang & Olufsen til en billig pris, vurderer analytiker. Udmeldingen skal få sat fut i salgsprocessen, lyder det.

Foto: Brian Bergmann. Sparkle Roll Group Limited går efter at få Bang & Olufsen til en billig pris, vurderer analytiker. Udmeldingen skal få sat fut i salgsprocessen, lyder det. Arkivfoto.
Læs mere
Fold sammen

Når det kinesiske luksusfirma Sparkle Roll går efter at få Struers perle Bang & Olufsen til en fornuftig pris, så handler det om at lægge stort pres på for at få sat yderligere gang i salgsprocessen og prisen ned.

Sådan lyder det fra to analytikere, som Berlingske Business har talt med.

»For Sparkle Roll handler det om at få sat yderligere fart i processen, der har været i gang siden slutningen november. Siden har B&O aflagt et regnskab bedre end ventet og fået en aftale med LG. Derfor er Sparke Roll ved at blive presset for at få afsluttet købet. De prøver at få bestyrelsen i Bang og Olufsen til at anbefale et salg,« siger Morten Imsgard, som er senioranalytiker i Sydbank og følger B&O tæt.

Samtidig skal man lægge vægt på, at der bliver talt om en »fornuftig pris« fra kineserne. Det handler om at få prisen på Struer-virksomheden trykket ned, vurderer investeringsøkonom Per Hansen fra Nordnet, der også følger Bang & Olufsen løbende.

»Hvis man hører udtrykket fornuftig pris, så betyder det på godt jysk, at der er tale om den lavest mulige pris. Det giver næring til, at de sonderinger, der har været, stadigvæk finder sted. De er reelt interesseret,« siger Per Hansen.

Hvis man skal få det maksimale ud af varemærket, så handler det om at få produceret og solgt mere, så omkostningerne til produktionen falder, lyder det fra Per Hansen. Han ser derfor sidste uges aftale med elektronikgiganten LG lægge fint i forlængelse med købstilbuddet.

I november meddelte Bang & Olufsen, at det førte drøftelser med flere potentielle købere, men i sidste uge indgik man et samarbejde med LG og sagde i den forbindelse, at køberfeltet var indsnævret til en enkelt, som der altså nu er blevet sat navn på.

LG producerer i millioner af fjernsyn og udvikler hele tiden ny teknologi, hvilket Bang & Olufsen vil kunne udnytte.

»Når produktionsomkostninger bliver spredt ud over et lille antal luksusfjernsyn, så er det en hindring i at tjene mange penge. Selv om du er eksklusiv, så er volumen på de dyre TV også afgørende. Hvis man kan sælge 30.000 styk, så skal omkostningerne fordeles på mange flere end på 3.000 fjernsyn, så der er en god idé i samarbejdet,« siger Per Hansen, der også peger på muligheden for at få udviklet varemærket gennem LGs muskler.

I forvejen er B&O og Sparkle Roll partnere. Det har de været siden 2012, og  Sparkle Roll har således forhandlet B&O-produkter i Kina i de seneste år ved 45 salgssteder og to onlinebutikker.