Analytikere: Fortsat uvejr i sigte for containerbranchen

Efterspørgslen bevæger sig ikke ud af flækken, fragtraterne synker, og de fleste containerrederier slås med røde tal på bundlinjen.

Mærsks vigtigste marked byder for tiden på høj søgang, og der er umiddelbart ikke nogen lysning at se forude. Fold sammen
Læs mere
Foto: INGO WAGNER

Mærsks vigtigste marked byder for tiden på høj søgang, og der er umiddelbart ikke nogen lysning at se forude.

Det skriver Jyllands-Posten Erhverv.

En stribe analytikere er enige om, at containerbranchen har årevis med massive udfordringer foran sig.

- Vi har været pessimistiske i de seneste tre-fire år i vores årlige containeranalyse, og forventningerne er stadig ikke for høje. Det er et klassisk dilemma om udbud og efterspørgsel, hvor balancen aldrig er vendt tilbage og har kunnet stabilisere raterne. Det er stadig svært at se, hvordan det skal vende tilbage i den nærmeste fremtid, siger Esben Christensen, leder af den New York-baserede transportkonsulentvirksomhed Alix Partnerts, til Jyllands-Posten Erhverv.

Chefanalytiker hos shippingorganisationen Bimco, Peter Sand, mener ikke, at branchen vil se bedring, indtil aktørerne holder på pengene og undlader at bestille nye skibe. På den front går det rent faktisk den gale vej, udtaler han, til Jyllands-Posten Erhverv.

Justinas Liuima, senioranalytiker hos Euromonitor International, ser den modsatte vej ud af branchens problemer. Han mener, at de største rederier som Mærsk, MSC og CMA CGM med fordel kan øge investeringerne i nye og større skibe, hvilket vil nedbringe omkostningerne og gøre dem mere konkurrencedygtige.