Analytiker: Udfordringerne står i kø for TDC inden for erhverv og TV

TDCs udfordringer i den danske forretning er ikke nogen hemmelighed, men problemerne med at tjene penge fra virksomhedskunderne bliver mere og mere udtalt.

ARKIVFOTO. Fold sammen
Læs mere
Foto: Torkil Adsersen

Det vurderer Morten Imsgard, der er senioranalytiker i Sydbank, efter at TDC fredag er kommet med regnskab for 2015.

- Indtjeningen i erhvervsforretningen er værre, end jeg havde regnet med, og man ser virkelig effekten af de kontraktforhandlinger, der er på daglig basis. Resultatet er desværre for TDC, at priserne er betydelige lavere, end de historisk har kunnet tage, og det sætter indtjeningen under voldsomt pres, siger Morten Imsgard.

TDC har allerede i sidste uge fremlagt grove tal for 2015 i forbindelse med lanceringen af en ny strategi, og det er så de præcise tal detaljer, som er blevet offentliggjort fredag.

Regnskabet viste, at driftsoverskuddet i erhvervsforretningen dykkede med 167 mio. kr. i fjerde kvartal til 889 mio. kr.

Morten Imsgard kalder det desuden bekymrende, at TDCs Yousee fortsætter med at miste TV-kunder, hvilket også har været billedet de tidligere kvartaler. I de sidste tre måneder af året mistede man 8.000 kunder, og over hele året er det 51.000.

- Yousee bløder kunder, og man ser igen, at flere kunder vælger de mindre abonnementer og dropper kabel-TV. Det er en udfordring, man kender i TDC, siger Morten Imsgard.

TDCs udfordring er blandt andet, at kun omkring hver fjerde TV-kunde har en TV-boks, og det tal arbejder TDC på at få op.

- Rigtig mange kunder kan ikke se, hvorfor de skal blive ved med at være tv-kunder, og det er farligt for TDC, for hvis TV-forretningen begynder at smuldre, så begynder det at blive alvorligt, siger Morten Imsgard.

Som et positivt element hæfter han sig ved, at TDC er lykkedes med at vinde 5.000 private mobilkunder, på trods af selskabet har sat priserne op to gange i efteråret.