Analytiker: TDC presset til at købe op

TDC's opkøb af det norske kabelselskab Gets sker ikke kun af lyst. Det er en nødvendighed, for at TDC kan fortsætte med at vokse i kampen om at levere det bedste indhold.

Foto: Torkil Adsersen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det første offensive væksttræk i en årrække fra danske TDC skal ses i lyset af et dansk teleselskab under et massivt pres.

Det vurderer Sydbanks analytiker Morten Imsgard, efter TDC mandag morgen fortalte omverdenen om sit køb af det norske kabel-selskab Get AS for 12,5 mia. danske kroner.

»TDC har været presset til at lede efter nye vækstmuligheder. Man har set skriften på væggen. Den nuværende forretning er udsat for massivt pres og dermed er det svært for TDC at skabe vækstlommer. Det bringer den attraktive udbyttehistorie - som TDC har fortalt om i forbindelse med sin børsnotering - i fare,« siger han.

Det betyder med andre ord også, at prisen på 12,5 mia. danske kroner er i den høje ende, og at det kommer til at kræve en solid indsats af TDC's ledelse at få tjent købet af det norske selskab hjem.

»TDC har gravet dybt ned i lommerne for at få fingrene i selskabet. Get er et lønsomt selskab og har en meget attraktiv vækstprofil; det skal med andre ord koste. Men til den pris har TDC har også en meget stor opgave fremadrettet med at udvikle selskabet - eksempelvis sælge pakkeløsninger - så væksten kan fastholdes på højt niveau,« siger han.

Omvendt har det også været en af de eneste muligheder på markedet. Get er på det norske marked den andenstørste spiller på kabel-markedet efter Telenor.

»Der er ikke mange muligheder for TDC i Norden. Get har været en af de eneste større muligheder på markedet,« vurderer han.

I en årrække har tv-selskabet YouSee været en vækstforretningen i et TDC, der ellers har været presset i den traditionelle teleforretning.

Men det er langt fra et forretningsområde uden udfordringer. I disse år presses de traditionelle kabel-tv-udbydere af streamingtjenester som bl.a. Netflix, der har fået et solidt fodfæste i Danmark. Kampen handler dermed om at servere et kabel-tv-pakke alternativ, som forbrugeren gerne vil betale for ved siden af en række andre tilbud.

Og i den sammenhæng kan købet af Get blive nyttigt for TDC, vurderer Morten Imsgard, fordi det vil gøre det muligt at skaffe bedre priser til kunderne.

»I dag er man nødt til at have indholdet, hvis man vil agere på markedet. Og vi ved, at tv-kunder bl.a. er interesseret i at betale for sport. Med 1,7 mio. kunder i ryggen vil TDC alt andet lige stå stærkere i forhandlingerne over for de store tv-udbydere, hvilket vil skabe bedre og billigere tv-pakker til kunderne og i sidste ende et bedre udbytte til aktionærerne,« vurderer Morten Imsgard.