Analytiker: TDC er igen taberen på mobilmarkedet

Trods et tab på endnu 72.000 fastnet- og mobilkunder formår TDC at forsvare sin indtjening, men der venter store udfordringer for telegiganten, hvis tiltag skal blive succeser, hvis 2014-målene skal nåes, siger aktieanalytiker.

TDC mister fortsat titusindvis af kunder men formår alligevel at tjene penge. Der venter dog flere udfordringer fremover. Arkivfoto: Jeppe Bøje Nielsen, Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: Torkil Adsersen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

»Isoleret set for 2. kvartal er TDC taberen på det danske mobilmarked - endnu en gang. De andre teleselskaber går frem og følger deres erklærede målsætning: at få kundebasen til at vokse. Men mens man kan kritisere TDC for ikke at holde på kunderne, er TDC til gengæld god til at holde på indtægterne. TDC er utroligt dygtig til at forsvare indtjeningen og kommer endnu en gang i mål med skindet på næsen.«

Morten Imsgard, senioranalytiker i Sydbank, kalder Danmarks største teleselskab TDCs regnskab for april-juni, som kom torsdag morgen, »nogen lunde som forventet«.

»Toplinien ser skuffende ud, drevet af frafaldet af fastnet- og mobilkunder. De øvrige forretningsområder ligger mere på linie med det forventede. Frafaldet af mobilkunder en lille smule bedre end ventet men slet, slet ikke godt,« konstaterer Morten Imsgard over for Berlingske.

Der er lyspunkter

TDC har på tre måneder mistet 36.000 fastnetkunder og andre 36.000 mobilkunder, men lavprisselskabet Telmores nye tiltag med for 100 kroner ekstra om måneden at give ubegrænset adgang til bl.a. e-bøger og filmtjenester som Netflix og HBO ser faktisk ud til at have tiltrukket nye kunder. Telmores egen forventning er at hente et sekscifret antal nye kunder.

»Det ser fornuftigt ud, selv om nogle af kunderne sikkert kommer fra andre TDC-mærker. Men det er nok den prop, som TDC skal håbe på virker,« siger Morten Imsgard.

Han hæfter sig ved, at gennemsnitskundens månedlige forbrug nu er stabiliseret.

»Særligt interessant er det, at der ikke er sket en forværring på erhvervssiden. Det bliver også svært de næste kvartaler, men hvis dette er det nye niveau for TDCs erhvervskunder, kan det lette presset på erhvervsdivisionen. Til gengæld er den nordiske forretning stadig under pres, som den har været det en del kvartaler, og her er der ingen hurtig løsning. Det vil tage nogen tid, inden den nordiske forretning igen vil være et attraktivt vækstben for TDC, men man kan håbe, at det kan lykkes, når TDC nu kun fokuserer på Sverige og Norge,« siger senioranalytikeren med henvisning til TDCs frasalg i Finland.

Han mener, at TDC har mange gode nordiske konktrakter men står over for »ret store udfordringer«.

De nye tiltag skal blive succeser

Det er der også på et af de to andre, traditionelle indtægtsområder, TV-siden.

»Desværre for TDC bliver YouSee-kunderne ved med at shoppe nedad. Vi troede, at de nye programpakker med mere frit valg ville stoppe folks valg af mindre TV-pakker. Det er en rigtigt kedelig udvikling for TDC, som ikke står stærkt nok på streamingmarkedet. TDCs force på TV-siden er at kunne levere den store TV-programpakke med et attraktivt indhold, som er svær for konkurrenterne at kopiere,« siger Morten Imsgard.

Han glæder sig dog over, at TDC formår at sikre en stor pengestrøm.

»TDC er ret god til at forsvare pengestrømmene, som skal sikre det høje udbytte til aktionærerne. Der er store udfordringer på toplinien, som skal løses, for TDC kan ikke tåle, at det fortsætter. Til gengæld er alt, som det skal være på indtjeningssiden. TDC har ting undervejs, så det virker sandsynligt, at man kan nå de mål, der er sat for 2014. Men det er pinedød nødvendigt, at TDC får succes med de ting, som man søsætter. Ellers bliver TDC langsomt kvalt på stærke indtjeningsområder på grund af den teknologiske udvikling og forbrugernes skifte til nye typer af tjenester, hvor TDC bare ikke er stærk nok, og hvor man ikke kan forvente, at TDC kan hamle op med f.eks. Netflix,« siger Sydbank-analytikeren.

Han mener derfor, at TDC skal finde de nicher, hvor telekoncernen kan gøre en forskel, »i stedet for at brænde krudt af på områder, hvor de på forhånd ikke har en chance for at vinde«.