Analytiker: Stærkt signal fra Lundbeck

Det er svært at finde noget negativt i kvartalsregnskabet fra Lundbeck, vurderer analytiker.

Foto: Torkil Adsersen. Tingene går som de skal hos Lundbeck, vurderer senioranalytiker Michael Friis Jørgensen.
Læs mere
Fold sammen
Lidt har også ret. Og dagens lille opjustering fra medicinalvirksomheden Lundbeck er absolut gode nyheder, vurderer senioranalytiker Michael Friis Jørgensen fra Alm. Brand Markets.

I regnskabet for andet kvartal meddeler Lundbeck, at selskabet venter et salg for helåret i niveauet 14,6-15 mia. kroner mod tidligere ventede 14,4-15 mia. kroner.

»Opjusteringen er et stærkt signal fra Lundbeck. Her bliver bunden løftet, og det ser vi sjældent hos Lundbeck, så det betyder, at tingene går som de skal,« siger han til Berlingske Business.

Michael Friis Jørgensen hæfter sig ved det stigende salg inden for kategorien »nye produkter«, hvor salget er steget med 48 procent til 1.402 mio. kroner i årets første seks måneder fra 947 mio. kroner i samme periode sidste år. Senioranalytikeren betegner stigningen i salget som »markant«.

»De nye produkter er vigtige at holde øje med, fordi de peger fremad for selskabet,« siger Michael Friis Jørgensen.

Samlet steg Lundbecks omsætning med 11 procent fra første halvår sidste år til første halvår i år. Alligevel er resultatet kun steget en anelse, mens det fra andet kvartal sidste år til andet kvartal i år er faldet fra et underskud på 85 mio. kroner til et minus på 502 mio. kroner. Det skyldes dels engangsomkostninger til en EU-bøde på 900 mio. kroner, og dels en nedskrivning af produktrettighederne på Sycrest, der bl. a. bruges til behandling af skizofreni, med 210 mio. kroner, på grund af skuffende salg. Derfor vurderer Michael Friis Jørgensen, at den underliggende indtjening generelt er pæn.

Michael Friis Jørgensen venter desuden, at markedet vil reagere positivt på regnskabet fra Lundbeck med en lille stigning til aktiekursen.