Analytiker spår storsalg af Lundbeck-middel i Japan

Inden for seks til syv år kan Lundbeck sælge for tre milliarder kroner på det japanske marked, vurderer analytiker.

Lundbecks depressionsmiddel Lexapro rummer stort salgspotentiale, spår analytiker. Fold sammen
Læs mere
Foto: Morten Germund
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

En særdeles vellykket udrulning. Sådan karakteriserer analytiker i Sydbank Søren Løntoft Hansen Lundbecks lancering af depressionsmidlet Lexapro i Japan.

Siden august sidste år, da medicinen blev introduceret på det japanske marked, har medicinalkoncernen vundet en markedsandel på 3,4 procent, fremgår det af dagens kvartalsregnskab.

Selv meddeler selskabet, at lanceringen forløber planmæssigt, og analytiker Søren Løntoft Hansen vurderer, at der ligger et stort potentiale i Japan.

"Lexapro er et stærkt produkt i forhold til andre depressionsmidler, og jeg vil ikke udelukke, at Lundbeck opnår en markedsandel på 20 procent og et salg på tre mia. kroner inden for seks til syv år," siger han og peger på Lundbecks ekstraordinære indsats med at få solgt produktet på det relativt nye japanske marked, hvor depression ikke var anerkendt som sygdom indtil for 10-12 år siden.

Ifølge Søren Løntoft Hansen har Lundbeck sat 1.500 salgsrepræsentanter på sagen, mens det normalt vil kræve 600 mand at udrulle et nyt produkt på det pågældende marked.

Foruden Lexapro i Japan ser Søren Løntoft Hansen stort potentiale i selskabets andre midler i porteføljen, herunder depressionsmidlet LU AA 21004, som han venter kan sælge for fem til 10 mia. kroner, alkoholpillen Selincro, der kan omsætte for 1,4 mia. kroner og psykose-midlet, der skal lanceres via partneren Otsuko, kan sælge for fem til 15 mia. kroner.