Analytiker ser opsplitning af Mærsk og frasalg af olien

Det gav chokbølger igennem den danske finansverden, da A.P. Møller - Mærsk torsdag meddelte, at konglomeratet skifter topchef og ikke mindst gør klar til en ny selskabsstruktur.

Mærsk. Fold sammen
Læs mere
Foto: CLAUS FISKER

Spørgsmålet er nu blandt andet, hvordan Mærsk kommer til at være repræsenteret på fondsbørsen.

»Jeg tillægger det en meget stor sandsynlighed, at de foretager en opsplitning af konglomeratet og lægger flere virksomheder på børsen,« siger Michael Friis Jørgensen, analytiker i Alm. Brand Markets.

»Det mest sandsynlige scenarie er, at det bliver to virksomheder,« lyder vurderingen videre fra analytikeren.

SER FRASALG AF OIL OG DRILLING

Michael Friis Jørgensen forventer, at Mærsk vil blive splittet op i et selvstændigt børsnoteret shipping-selskab og et selvstændigt noteret havne-selskab. Det vil ifølge analytikeren sandsynligvis også betyde, at Mærsk vil sælge sin olieforretning, Maersk Oil, fra.

»Jeg har lidt svært ved at se den som en selvstændig enhed på børsen med den værdisætning, den har - alene på grund af den begrænsede størrelse. Ellers skal man ud og købe noget op,« siger Michael Friis Jørgensen.

Han tror heller ikke, at Mærsks rigg-selskab, Maersk Drilling, kan klare sig på egen hånd.

»Vi har også set, hvor vanskeligt "exploration-selskaber" har haft det på børserne under den her krise. Er det et sådant selskab, Mærsk vil lægge navn til,« spørger Michael Friis Jørgensen retorisk.

Han venter derfor, at Mærsk vil fortsætte med en shippingarm - med de andre transportselskaber under sig - og en havnearm, som hver især vil være store nok til at være børsnoteret.

»Man kan splitte Mærsk op i atomer, hvis man vil. Men man skal huske på, at børsnoterede selskaber skal have en vis størrelse, for at de er interessante for investorerne, og for at de ikke blot bliver små selskaber, som sejler rundt på børsen,« påpeger Michael Friis Jørgensen.

MÆRSK GRUPPEN BLIVER OPLØST

I torsdagens meddelelse oplyste Mærsk, at chefen for shippingbenet Maersk Line, Søren Skou, også bliver ny topchef for konglomeratet og dermed afløser Nils Smedegaard Andersen som chef for Mærsk Gruppen.

»Det ligger til, at gruppen vil blive opløst. Det, tror jeg, er det aller mest sandsynlige scenarie, at man ender ud med af alle forandringer. Det er derfor, man har skubbet den her proces så hårdt i gang, og Smedegaard har måtte forlade gruppen. Det havde man ikke gjort, hvis man blot vil forandre, hvor man investerer henne,« mener Alm. Brand Markets analytiker.

Mærsks B-aktie steg torsdag med 11,9 pct. oven på udmeldingen om, at man ønsker en ny strategi, som Søren Skou skal stå i spidsen for at udvikle.

Et andet spørgsmål er, om den stigning i aktien er nok, til at opveje den såkaldte konglomeratsrabat, som man har givet investorerne for det anslåede tab, det har givet, at Mærsk i alle år har været kørt som samlet koncern.

Michael Friis Jørgensen vurderer dog, at der nok stadig noget konglomeratrabat tilbage at hente.

»Der ligger stadig et eller andet, hvis man skal tættere på Mærsks indre værdi. Vi skal bare huske på, at brexit (det britiske nej til fortsat EU-medlemskab, red.) skaber frygt for den globale vækst og dermed også pres på olieprisen,« forklarer han.

Siden torsdagens store kursstigning kom nyheden om, at briterne ønsker at melde sig ud af EU, og fredag faldt Mærsk-aktien med 3,1 pct. til 8860 kr. Mandag formiddag ligger aktien, der ofte følge olieprisen, til et yderligere fald på 5 pct.

»Men Mærsk er for mig blevet en meget mere interessant aktie. Ud over konglomeratrabatten er en anden fordel, at investorerne i forhold til, hvad den indre værdi eller en opsplitningsværdi på 11.000 kr. har krævet en rabat i Mærsk, fordi strategien længe har været store investeringer i olie. De er jo højrisikable og ikke særligt afkastgivende på mellemsigt,« pointerer Michael Friis Jørgensen.