Analytiker: SAS i fare for at bukke under

SAS må tage sig bedre betalt for sine rejser, hvis flyselskabet ikke skal lide samme skæbne som de konkursramte flyselskaber Skyways og Cimber Sterling.

Kunderne skal betale mere for at flyve med SAS, vurderer en analytiker - ellers hængerne tallene ikke sammen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jeppe Bøje Nielsen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det vurderer luftfartsanalytiker Anders Lidman fra konsulentfirmaet Aeropol over for den svenske erhvervsavis Dagens Industri.

SAS har ikke haft overskud siden 2007, og luftfartsanalytikeren peger på, at gennemsnitsindtægterne pr. passager er faldet støt i de seneste år.

- SAS befinder sig i en prekær situation, hvor det ikke i tilstrækkelig grad tager betaling for sit produkt. SAS er nødt til at få løftet betalingsviljen. Dets udvikling er en lang dags rejse ind i natten, siger Anders Lidman til Dagens Industri.

Han peger på, at det bør være muligt at skabe tilstrækkelig lønsomhed på SAS' ruter til Asien, mens det næppe er realistisk at få passagerne til at betale mere på de europæiske ruter. De mange spekulationer, der fra tid til anden opstår i aktiemarkedet om, at SAS er på vej til at blive opslugt af en konkurrent, anser luftfartsanalytikeren for usandsynlige.

- Der er ingen i dag, der føler, de har brug for SAS. Man behøver ikke købe et flyselskab for at komme ind på det skandinaviske marked. Det er tilstrækkeligt at udvide sit eget netværk. Bare se på, hvordan Lufthansa nu har øget sin tilstedeværelse i Skandinavien," siger Anders Lidman til avisen.