Analytiker: Overraskende Novo-opjustering

Dagens opjustering fra Novo Nordisk var overraskende, mener Sydbank-analytiker Søren Løntoft-Hansen, efter et regnskab hvor guld-midlet Victoza endnu engang er trækhesten hos Novo Nordisk.

Administrerende direktør Lars Rebien Sørensen (tv), Jesper Brandgaard (th) har i dag præsenteret regnskab for årets seks første måneder. Her er det et billdede fra årsregnskab torsdag d. 30. januar 2014. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe

Et regnskab til den positive side og en overraskende opjustering. Det er de ord, som Sydbanks Novo Nordisk-analytiker, Søren Løntoft-Hansen, sætter på dagens regnskab fra medicinalselskabet.

»Salgsmæssigt overgår man forventningerne indtjeningsmæssigt, og man overrasker med en opjustering i lokal valuta. Opjusteringen er drevet af en stærk bruttomarginal og et bedre produktmiks, hvor man sælger flere nye produkter med en højere pris,« siger Søren Løntoft-Hansen.

Som så mange gange før er det diabetesmidlet Victoza, der gør en særlig god figur hos Novo Nordisk. De seneste år er Victozas salg bare vokset og vokset og er nu meget tæt på at være Novo Nordisk bedstsælgende insulin.

»Trækhesten i regnskabet er helt klart Victoza. Og det er altså på trods af, at man har mistet markedsandele for GLP-1-midler. Novo Nordisk får en mindre bid af kagen, men kagen er blevet meget større,« siger Søren Løntoft-Hansen.

Markedet for de såkaldet GLP-1-midler er, som Søren Løntoft-Hansen nævner, vokset betragteligt, men er ikke i nærheden af at nå sit potentielle topsalg. Det er Victoza dermed heller ikke.

»Der er meget, meget langt endnu. Det her marked vil vokse fremadrettet. Selvom der er kommet øget konkurrence, så bidrager de nye produkter også til, at segmentet kan vokse fremadrettet,« siger Sydbank-analytikeren.