Analytiker om SAS: Lavprissamarbejde med Lufthansa er usandsynligt

Rent strategisk giver det ikke mening, at tyske Lufthansa skulle være villig til at købe skandinaviske SAS for at gøre det til et lavprisselskab.

Foto: © Kai Pfaffenbach / Reuters. Lufthansa skulle efter sigende ønske at udvide netværket af flyselskaber og føje noget til sin lavprisplatform "Eurowings". og skandinaviske SAS er tilsyneladende i kikkerten.
Læs mere
Fold sammen

Det vurderer Sydbanks aktieanalysechef, Jacob Pedersen, efter at der ifølge Reuters er spekulationer om, at det tyske flyselskab er i drøftelser med SAS.

Lufthansa skulle efter sigende ønske at udvide netværket af flyselskaber og føje noget til sin lavprisplatform "Eurowings". Kilder oplyser desuden, at det kan ende ud i, at Lufthansa køber en ejerandel i det skandinaviske flyselskab, men ifølge analytikeren giver det ikke god mening.

- SAS er ikke i nærheden af at være et lavprisselskab, men er et netværksselskab. Der står mere specifikt, at man ser SAS som en del af Lufthansas lavpriskoncept, og det giver ikke mening rent strategisk, at Lufthansa skulle være villig til at købe SAS for at gøre det til et lavprisselskab, siger han til Ritzau Finans, men afviser ikke, at der kan være noget om snakken.

Han påpeger blandt andet, at de seneste meldinger fra Lufthansa, der kom i forbindelse med årsrapporten i marts, går på, at selskabet vil konsolidere sig på lavprissiden. Og det er det puslespil, som Jacob Pedersen har svært ved at se, at SAS skulle kunne blive en del af.

- Da jeg hørte Lufthansa tale i forbindelse med årsregnskabet, var jeg villig til at lægge historien "Lufthansa køber SAS" død. De sagde, at det var inden for lavpris, at de ville konsolidere og ikke inden for netværksselskaber. Derfor er jeg overrasket over, at den er genoplivet nu med udgangspunkt i Lufthansas lavpriskoncet, siger han og vurderer, at SAS kunne passe fint ind i Lufthansa-paraplyen som et netværksselskab.

Det er ikke første gang, at der spekuleres i, at SAS kunne være en opkøbsmulighed for Lufthansa. Ifølge Jacob Pedersen var det tæt på et opkøb før finanskrisen, og med nogle års mellemrum er opkøbsspekulationerne blusset op på ny. Og hvis et europæisk selskab skulle købe SAS, så er Lufthansa da også det mest realistiske bud.

- Hvis man ser på de store netværksselskaber i Europa, der kunne tænkes at købe SAS, så fremstår Lufthansa som den mest aktuelle og den mest realistiske. SAS er i dag et ganske velfungerende netværksselskab med en stærk position i Norden, og hvis Lufthansa synes, at det er interessant, så kunne der måske være noget. Men med de seneste medlinger kan jeg ikke se SAS passe ind som en del af lavprisprojektet, siger han.