Analytiker: Nyt mobilselskab kan sagtens stjæle 100.000 kunder

Ingen af teleselskaberne skal vide sig sikker, når nyt mobilselskab åbner mandag. Det svære bliver at fortælle danskerne, hvad de får med i pakken, mener teleanalytiker.

Manden bag Onfone, Morten Strunge (på billedet), går sammen med Fullrate-medstifter Peter Mægbæk og laver et nyt teleselskab i Danmark, Plenti. Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged

»Det er bestemt ikke urealistisk, at de kan få de 100.000 kunder på to år, som de siger - men det bliver ikke nødvendigvis bare TDC, Telia og Telenor, som de stjæler dem fra. De kan også sagtens stjæle fra »3«, selv om de bruger »3«s mobilnet i Danmark.«

Sådan vurderer teleanalytiker og direktør i Strand Consult, John Strand, mulighederne for Danmarks nyeste mobilselskab, Plenti, som mandag morgen åbnede med en række garvede kræfter - stifteren af lavprisselskabet Onfone og e-bogs-/lydbogstjenesten Mofibo, Morten Strunge, og medstifter af lavprisselskabet Fullrate, Peter Mægbæk - bag roret.

De lægger op til en ny mobilkrig efter et års våbenhvile, hvor alle de fire store teleselskaber har fjernet de billigste abonnementer og på den måde hævet priserne.

En hjælp at være to

Plenti, som selv venter at stjæle kunderne fra TDC, Telia og Telenor, har kun ét abonnement til 199 kroner om måneden. Det giver fri tale og fri data, adgang til omkring 60 digitale magasiner fra Aller og Egmont, adgang til Berlingskes B.dk og Ekstra-Bladet samt gratis adgang til Tivoli.

»Det er meget identisk med det koncept, som TDCs Telmore har prøvet på i nogle år og også fået kunder på, men Telmore har én pakke, Plenti har en anden, og prissætningen er forskellig. Priserne på telefoni i Danmark er konkurreret helt i bund, og derfor er det en fornuftig måde at øge værdien af et mobilabonnement på at lægge indhold med i pakken. Jeg er ikke i tvivl om, at der er et marked for denne slags produkter. Spørgsmålet er, om det udgør 10, 20 eller 30 procent af kunderne,« siger John Strand til Berlingske.

Han mener, at det vil hjælpe Plenti, at der er to spillere til at løbe i gang, at danskerne skal lære at læse blade digitalt, ganske som da Telmore og siden CBB begyndte at konkurrere om netbaserede mobilløsninger, hvor man tankede op og satte penge ind over nettet.

Det svære bliver de digitale blade

»Det ændrede fuldstændigt markedet. På samme måde gik Onfone ud med pakker med en, tre eller fem timers taletid. Alle andre talte om minutter, men efterhånden blev det standard, at man talte om timer. Andre steder i verden taler man stadig om minutter,« siger John Strand.

Han mener, at Mofibo har lært danskerne at læse e-bøger, altså digitale udgaver, og at også de digitale udgaver af Berlingske og Ekstra-Bladet er noget, som er lette for folk at forstå værdien af.

»Det svære bliver at vænne folk til at læse digitale magasiner,« siger teleanalytikeren.