Analytiker: Ny højttaler handler mere om positionering end salg

Bang & Olufsen er ved en fejl kommet til at afsløre, at det nye, hemmelige produkt er en Beolab 90-højttaler med avanceret rumkorrektion, som kommer til at koste »mere end en halv mio. kroner«.

»Det er i højere grad et spørgsmål om opretholde B&O's branding, end det handler om at skabe en egentlig salgssucces. Til det er prissætningen for høj og målgruppen for smal,« vurderer analytiker. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den tårnhøje prisfastsættelse betyder, at produktet i højere grad skal bruges som et branding-redskab, end det er et produkt, der skal blive en ny kæmpesællert.

Det vurderer Sydbanks senioranalytiker Morten Imsgard over for Ritzau Finans.

»Det er et nicheprodukt, der skal vise, at B&O fortsat hører til blandt de førende højttalerproducenter« siger han og fortsætter:

»Det er i højere grad et spørgsmål om opretholde B&O's branding, end det handler om at skabe en egentlig salgssucces. Til det er prissætningen for høj og målgruppen for smal,« vurderer Morten Imsgard.

B&O's nye produkt var af selskabets topchef, Tue Mantoni, spået til at slå benene væk under markedet og for alvor sætte B&O tilbage på verdenskortet inden for lyd og design. Morten Imsgard afviser heller ikke, at højttaleren vil imponere lydentutiaster, men understreger samtidig, at det ikke bliver en løsning på selskabets helt store problem.

»B&O vil givetvis imponere feinschmeckere, men produktet adresserer ikke selskabets egentlige problem med udfordringer i form af for lille skala og lav vækst,« siger han.

Et hurtigt regnestykke viser, at der "kun" skal sælges 2000 Beolab 90-højttalere for at omsætte for 1 mia. kr. Men det er lige lovligt optimistisk at vente så stort et salg, mener Morten Imsgard.

»Det kan blive et problem for B&O, at produktet ikke er eksklusivt nok til det segment, der har rigtig, rigtig mange penge. Imidlertid er produktet alt for eksklusivt over for det noget større segment, der ikke har helt så mange penge,« siger Imsgard og peger i stedet på, at produktet er et positioneringsværktøj, der skal vække opsigt blandt rige asiater.

Morten Imsgard vurderer også, at mange markeder først skal lære B&O at kende.

»Og dette produkt kan være med til at løfte mulighederne for at stadfæste sig som et luksusbrand over for rige asiater, hvor der er behov for det, som vi måske vil kalde fuldstændig vanvittig prisfastsættelse, da det kan være med til at få fat i de superrige kunder i regionen,« konstaterer han.

B&O-aktien falder 2,3 pct. til 46,90 kr. mandag formiddag.