Analytiker: Novo-pille kan blive dobbelt så stor som Victoza

Novo Nordisk har netop annonceret gode resultater med en ny pille til diabetikere. Annonceringen står på tre ben, der alle kan blive enormt lukrative for Lars Rebien og Co.

Foto: Jens Nørgaard Larsen.
Læs mere
Fold sammen

Én pille. Tre gode nyheder.

Sådan opsurmerer to aktieanalytikere den nyhed, som Novo Nordisk er kommet med her til eftermiddag. Medicinalselskabet har offentliggjort gode resultater fra et fase to forsøg med midlet Semaglutid i pilleform, og det kan blive en enorm blockbuster for Novo Nordisk.

Kort fortalt findes der allerede de såkaldte GLP-4-produkter, der kommer i pilleform. Men de er ikke så gode som GLP-1-produkterne, som Novo Nordisk allerede sidder tungt på med storsællerten Victoza.

Det, der holder folk i den ringere kategori, er, at GLP-1 produkterne skal injiceres. Men med Semaglutid er der nu mulighed for, at man kan få den bedre medicin i pilleform.

»Hvis man får et oralt produkt, der kan erstatte de andre på markedet, så kan det blive rigtig stort,« siger Michael Friis-Jørgensen, der er aktieanalytiker hos Alm. Brand Markets.

»Markedet er dobbelt så stort som markedet for injicerbar GLP-1, og her sælger Victoza for 15 milliarder, så det er rigtig store tal, man kan gå ind og tage over.«

Men dagens annoncering åbner også for mere end bare pillesalget, forklarer Søren Løntoft-Hansen, der er analytiker i Sydbank. Semaglutid har nemlig en tvilling, som skal injiceres, og Novo Nordisk afslører formentlig sine fase tre studier om dette produkt senere i år:

»Man viser en god evne til at reducere blodsukkeret, og det lover rigtig godt for det injicerbare, som man skal til at annoncere,« siger han.

»Lige så godt det er, at man kan komme ind på tabletmarkedet, lige så godt er det, at man kommer med gode resultater senere på året.«

Semaglutid, som man skal stikke sig med, bliver et GLP-1 produkt, som varer en uge. Dermed kommer det formentlig til at kanibalisere lidt på Victozas markedet, men studier har også vist, at nogle diabetikere stadig foretrækker at tage deres medicin dagligt.

Det sidste ben i Novos hattrick-meddelelse er naturligvis fedmemarkedet. Forskningsdirektør Mads Krogsgaard Thomsen kunne med annonceringen af de positive fase to test også fortælle, at personerne, som havde taget semaglutide, havde oplevet et ganske fornuftigt vægttab.

Fedmemarkedet er stadig et uberørt land for Novo Nordisk, der dog fik godtkendt midler Saxenda i USA i efteråret. Saxenda er ligesom Victoza injekterbar, og her kan Semaglutid også vise sig at være en sællert. Men:

»Nu skal vi først se, om Novo Nordisk kan være med til at opdyrke fedmemarkedet. Der er bestemt muligheder for, at man kan gå ind lidt længere nede af vejen med en tablet på fedmemarkedet,« siger Søren Løntoft-Hansen fra Sydbank.

Novo Nordisk aktien er indtil videre steget med lidt over fem procent i dagns handel.