Analytiker: Norwegian i vækst kan dæmpe priskonkurrencen

Norwegian fortsætter med at vokse, men yderligere ekspansion er ikke kun en dårlig ting for SAS i første omgang.

Norwegian fortsætter med at vokse, men yderligere ekspansion er ikke kun en dårlig ting for SAS i første omgang. (REUTERS/Pawel Kopczynski/File Photo) Fold sammen
Læs mere
Foto: PAWEL KOPCZYNSKI

Selv om en stærkere konkurrent er en ulempe, så kan Norwegians ekspansion lægge en dæmper på flyselskabets interesse for en intensiv priskonkurrence på det nordiske marked, vurderer Jacob Pedersen, aktieanalysechef i Sydbank.

»Når Norwegian ekspanderer, kan det være forbundet med en lidt lavere indtjening på de udvidede ruter. Derfor kan det være gavnligt med et hjemmemarked, hvor man ikke trykker priserne for voldsomt. Derfor kan man argumentere for, at selskabet ikke har nogen interesse i at intensivere priskonkurrencen på det nordiske marked,« siger han til Ritzau Finans.

Norwegians regnskab, der blev offentliggjort torsdag morgen, viser, at det norske flyselskab havde en passagertilvækst og en vækst i kapaciteten på 17. pct. i første kvartal, mens trafikken steg 21 pct. i første kvartal. Målet i 2016 er at forsætte væksten.

»Vi har vænnet os til, at det har været et problem for SAS. Det er det også, når Norwegian vokser i Norden, men selskabets vækst ligger primært uden for det nordiske område og i stedet længere nede i Europa. 40 pct. af passagererne er ikke-skandinaviere, og det fortæller meget godt om udviklingen fra nordisk selskab til europæisk selskab. SAS har en kerneforretning i Norden, og den skal man værne om,« siger Sydbanks analytiker.

Ryanair-samarbejde kan udfordre

I den kommende periode bliver udfordringen for SAS og andre netværksselskaber det eventuelle samarbejde mellem Ryanair og Norwegian, der dog endnu ikke er kommet endeligt på plads. Ifølge Bloomberg News vil en aftale betyde, at det irske lavprisselskab vil blive en såkaldt "feeder" for Norwegian. Det vil sige, at Ryanair skal flyve passagerer ind fra mindre lufthavne til større lufthavne, hvorfra de skal flyve videre med det norske flyselskabs langdistancefly.

- Hvis det kommer i stand, vil det give noget mere pondus til Norwegians langdistancesatsning. Det bliver uden tvivl en udfordring for de langdistanceselskaber, der konkurrerer direkte med Norwegian på det punkt - et af dem er SAS. Det vil udfordre og gøre tingene mere besværlige for SAS, fordi København er et overlap for Norwegian og Ryanair, siger Jacob Pedersen.

Aktieanalysechefen påpeger, at Norwegians regnskab ikke umiddelbart ændrer på forventningerne til SAS. Det viser ikke de store ændringer i forhold til konkurrencen på markedet, og miljøet dømmes forsat til at være svært for flyselskaberne.