Analytiker: Nedjustering af Nordens investeringer var ventet

Norden har i forbindelse med sit regnskab for første kvartal 2016 nedjusteret sine forventninger til CAPEX. Men det var ventet, påpeger Stig Frederiksen, der er senioranalytiker i Nordea.

Foto: Claus Bjørn Larsen. Billedet er fra en fotoreportage fra rederiet Norden.
Læs mere
Fold sammen

»Det er også det, vi havde regnet med. Det er stadig for tidligt til at gå ud og investere. De har stadig en ordrebog på investeringer, men lige nu er det simpelthen for tidligt at geare op«, siger Nordea-analytikeren til Ritzau Finans.

Forventningerne til CAPEX - der er forventningerne til investeringer - ændres til niveauet minus 30 til minus 50 mio. dollar mod tidligere ventet minus 20 til minus 40 mio. dollar.

»Cash is king. Det er stadig vigtigere at have en stærk balance for på et tidspunkt at have mulighed for at agere med henblik på langsigtede og bedre afkast i forhold til konkurrenterne. Det er et vent-og-se-spil lige nu, hvor man sidder og venter på den rigtige lejlighed - og den er der altså ikke lige nu«, vurderer Stig Frederiksen.

Led i fokusering af flåde

Også ifølge Norden selv skal man ikke lægge noget i nedjusteringen.

»Det skal man ikke lægge noget i. Da vi solgte to Capesize-skibe, indgik vi samtidig en aftale om køb af et Supramax-skib. Det er den, der ligger til forskel«, forklarer Jan Rindbo til Ritzau Finans oven på Nordens regnskab for første kvartal.

Norden solgte i slutningen af sidste år i de to Capesize-skibe og geninvesterede samtidig i et Supramax-skib som led i en ny strategi, der blandt andet skal fokusere rederiets flåde.

Norden fastholder da også forventningerne til det justerede resultat for året på minus 60 til minus 30 mio. dollar.

»I begge rederiets segmenter har Nordens indsejling i første kvartal været som ventet, og forventningerne til markederne resten af året er uændrede«, skriver Norden i regnskabet.

Forventningerne til det justerede årsresultat fastholdes i begge divisioner med minus 85 til minus 25 mio. dollar i Tørlast og 25 til 55 mio. dollar i Tank.